Annons:

Premium Panelen 2

Panelen om nya Stockholms central, lönetoppen och restriktionerna

Veckans panel: Sofi Cederlöf Marknadschef Flygresor.se, Linda Bjernstål Konsult Tondere Linda Nordlund Marknadschef Stureplansgruppen, Mats Nyblom VD SRJ(k), Didrik von Seth VD SRF, Claes Pellvik Kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group, Jan Ohlsson flyg-och resebranschanalytiker

Går det att göra en stor centralstation i en storstad mysig?

Linda Bjernstål, Konsult Tondere:

Det tror jag faktiskt 

Linda Nordlund, Marknadschef Stureplansgruppen:

Hundra procent – härlig, inspirerande och välkomnande. Borde representera vår stad på alla sätt och med alla sinnen. 

Mats Nyblom, VD SRJ(k):

Ska en Centralstation i en storstad vara mysig? Den ska väl signalera puls och urbanitet? Nu tycker jag ändå att ”stora hallen” (på bilden) som Folke Zettervall skapade 1927 med sin vackra bågform, randiga golv och fina takarmaturer är mysigare än de flesta stationsmiljöer i stora städer. Även infarten per järnväg till Stockholm från söder är storslaget vacker jämfört med de flesta större städer. I allmänhet nalkas man dessa genom ett evighetslångt slamrande genom bangårdsområden.

Vill också slå ett slag för hur lean en järnvägsstation är jämfört med en flygplats. Genomloppstiden för snittresenären på en station är kanske fem minuter medan den på en flygplats kanske är 60 minuter. Det betyder att genomströmningen i en lika stor station och en flygplats blir 12 gånger större. Järnvägsstationen är som terminal oerhört mycket effektivare än flygplatsen!

Didrik von Seth, VD SRF:

Mysig vet jag inte. Däremot kan man nog skapa känslan av stadens puls och spänningen att vara på väg någonstans. Finns många bra exempel på detta runt om i världen. Grand Central Station i New York är ett bra sådant.

Claes Pellvik, Kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group:

Mysig är kanske fel ord, men personligen gillar jag Grand Central Station i NYC och den puls som finns där, framförallt deras Oyster Bar. Så jag tror det finns stor potential att göra mer med en så viktig knutpunkt som Stockholms Central de facto är.

Jan Ohlsson, flyg-och resebranschanalytiker

Tror det är svårt som på en flygplats. För mycket folk och krav på kommersiella ytor och ordning-säkerhet gör det svårt med plats för mys. Grönt och träd samt vattenkonst är lugnande. Järnvägsparken liksom. Annars blir det ett ovanligt stressat shoppingcenter bara.

I veckan annonserade regeringen ett gäng stödåtgärder till företagen, samma som tidigare. Vad tycker du om detta?

I veckan annonserade regeringen ett gäng stödåtgärder till företagen, samma som tidigare. Vad tycker du om detta?

Linda Bjernstål, Konsult Tondere:

Lamt.

Linda Nordlund, Marknadschef Stureplansgruppen:

Långt ifrån tillräckliga för de branscher som drabbats hårt, samma branscher om och om igen som får kostnaden för restriktionerna. 

Mats Nyblom, VD SRJ(k):

Även om resebranschen, till vissa delar, har drabbats väldigt hårt börjar jag fundera allt mer på hur stora belopp som betalats ut till företag som går tillräckligt bra för att själva kunna hantera pandemin. Här flödar pengar från skattebetalare till företagsägare. Tycker detta perspektiv har saknats.

Didrik von Seth, VD SRF:

Det är bra att åtgärder kommer på plats. Tyvärr är det ännu många oklarheter om tillämpningen inte minst när det gäller korttidspermitteringen. Jag fruktar också att utbetalningarna kommer att dröja kanske ännu längre än tidigare. 

Claes Pellvik, Kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group:

För lite, för komplicerat och för sent.

Jan Ohlsson, flyg-och resebranschanalytiker

Tveksamt. Rese-krog-transport tappar kompetens, men finns det ett topprecept någonstans?

Så ökar vi lönsamheten i reseindustrin och de facto allas löner?

Linda Bjernstål, Konsult Tondere:

Ett problem som har varit länge . Lönsamheten är gör dålig och då kan vi inte betala tillräckliga  löner för bra folk. 

Linda Nordlund, Marknadschef Stureplansgruppen:

Vi behöver till att börja med få igång samhället efter pandemin och lära oss leva med covid. 

Mats Nyblom, VD SRJ(k):

Rese- och upplevelseindustrin har nog svårt att bli en höglönebransch just därför att den är så personalintensiv. Grunden för högre reallöner är ju högre produktivitet/effektivitet. En möjlig väg skulle kunna vara att erbjuda oerhört exklusiva reseupplevelser baserat på naturupplevelser till en global ytterst välbärgad elit. För övrigt var jag förvånad när jag tittade på den lönestatistik som presenterades här i TN att hotellchefer (och statliga chefer) var så välbetalda.

Didrik von Seth, VD SRF:

Vi måste alla bli bättre på att påvisa resandets betydelse för arbetstillfällen, välstånd och förståelse mellan folken. Människor skall känna en stolthet i att resa. Detta är en komponent för att komma ifrån prisfokus och öka marginalerna. 

Claes Pellvik Kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group:

Tänker att vi inte ska vara rädda att ta betalt för de fina produkter och värde vi ger våra gäster.

Jan Ohlsson, flyg-och resebranschanalytiker

Fler kunder och måhända kan Sverige hävda hög servicenivå, om det var mer känt. Priserna lär inte kunna höjas. Lär av Norge, gör tvärtom.