Varför valde de dig?
Jag har en väldigt bred bakgrund både akademiskt och yrkesmässigt och har arbetat inom ett flertal olika branscher både i Sverige och utomlands. De senaste åren har jag dock främst arbetat med kommunikation, digital marknadsföring och destinationsmarknadsföring både strategiskt och operativt. Jag tror att kombinationen av min akademiska, strategiska och operativa bakgrund gjorde att de tycker att jag är rätt person att leda High Chaparrals marknadsförings- och varumärkesarbete framåt.
Varför valde du High Chaparral?
Att få arbeta med ett varumärke som så många har en relation till är både spännande och utmanande. Jag har besökt High Chaparral många gånger, både som barn och vuxen, och har sett parkens fantastiska utveckling. Att få vara en del av det fortsatta arbetet framåt mot visionen att bli världens bästa vilda västern för barnfamiljer känns både väldigt inspirerande och roligt.
Tre meningar som summerar din karriär fram till idag?
Jag har alltid varit nyfiken och har genom åren sökt mig till olika branscher och utmaningar, bland annat finansbranschen, högre utbildning och senast industri- och teknikhandeln. Det har varit intressant att arbeta inom så vitt skilda branscher där alla på olika sätt har gett mig kunskap och värdefulla erfarenheter. Under flera år har jag fått möjlighet att bo och arbeta utomlands, vilket även har gett mig ett större globalt perspektiv på ekonomi och samhällsfrågor.
Dina tre viktigaste nyckeltal som marknadschef?
Svårt att bara begränsa till tre, men kundnöjdhet, konverteringsgrad och kostnad per konvertering tittar jag gärna på.
Du ska nå barnfamiljer. Det ska Ving, Skistar och Gröna Lund också. Varför ska barnfamiljerna välja High Chaparral?
High Chaparral erbjuder en helt unik upplevelse där allt i parken är tematiserat. Hela parken är ett äventyr med shower och aktiviteter där besökarna blir en del av äventyret och barnen uppmuntras att delta. Jag tycker att det är fantastiskt att se hur barnen stimuleras till lek på ett naturligt sätt, samtidigt som de får lära sig mer om den otroligt spännande tidsepoken som vilda västern faktiskt var. Att hela familjen är med i leken och äventyret tillsammans, är också en stor del av upplevelsen på High Chaparral.
Vad lärde du dig på Din Maskin AB i Värnamo?
När jag började på Din Maskin så arbetade företaget i stort sett endast med traditionell marknadsföring. Att leda processen och implementera strategier för digital marknadsföring i en relativt konservativ bransch var väldigt lärorikt.
Och på Jönköping University?
Att arbeta på en högskola eller universitet där miljön präglas av utveckling och forskning i framkant är fantastiskt. En av de viktigare lärdomarna jag tog med mig från Jönköping University är vad samarbetet mellan akademi och näringsliv kan åstadkomma, och här tror jag att det finns ännu mer att göra. Jag arbetade med internationalisering och fick även med mig en stor interkulturell kompetens och förståelse för hur viktigt det är med ömsesidigt kunskapsutbyte mellan nationer och lärosäten.
Är TikTok det bästa som har hänt internet sedan world wide web?
Intressant fråga! Jag har själv inte använt TikTok i marknadsföringssyfte eftersom användarna inte riktigt har tillhört de målgrupper som jag tidigare har arbetat mot, men det digitala medielandskapet ändras snabbt och det är absolut en kanal att hålla ögonen på.
Hur ofta är du inne på Instagram på arbetstid?
Det är viktigt att lära känna sina följare för att bilda sig en uppfattning om vad som skapar engagemang och vad de reagerar på för innehåll. För att göra det måste man regelbundet publicera inlägg och analysera data, så jag försöker att i alla fall titta in någon gång per dag. Mitt privata Instagram scrollar jag oftast igenom när jag dricker morgonkaffet och innan jag släcker lampan för kvällen.
Berätta om läget just nu i reseindustrin i Sverige?
Det har ju varit speciella tider och många svenskar har valt att semestra i Sverige de senaste åren. Trots pandemin kunde High Chaparral hålla öppet med hjälp av noggranna förberedelser och personal som snabbt ställde om. Vi slog till och med besöksrekord 2021! Framöver tror jag att vi kommer att få se en förändring när det gäller svenskarnas resande där ett större fokus kommer att ligga på hållbar turism och att själva upplevelsen blir viktigare än destinationen.
Vad skulle få dig att byta arbetsgivare?
Jag tycker att jag har fått ett drömjobb så jag har inga planer på att byta arbetsgivare!
Namn: Hanna Forthmeiier
Titel: Marknadschef på High Chaparral
Familj: Man och två barn, 9 och 10 år.
Bor: Byarum
Senaste resa: Tropical Islands utanför Berlin
Din favorit-KPI: Kundnöjdhet
Favorithotel: Marina Bay Sands, Singapore
Favoritfärjebolag: Reser väldigt sällan med färja
Favoritreseapp: hotels.com
Flygbolag som jag åker helst med: Jag flyger gärna med Emirates, men är inte en särskilt lojal kund när det gäller flygbolag
Favoritdestination: Japan under körsbärsblomningen
Min drömresa: Galapagos
Detta vet vi inte om dig: Jag har tältat i den australiensiska outbacken och letat opaler. Inget jag blev rik på, men en häftig upplevelse!