Enmansutredaren Magnus Persson föreslog i höstas ett beslut om avveckling under 2022. Och bedömde att en stängning av Bromma kunde ske tidigast 2025 och senast 2027. Nyligen avslutades remissrundan på hans utredning. Ett regeringsförslag kan sedan komma redan under vintern.
En av de tyngsta aktörerna i debatten om Bromma och Arlanda är Stockholms Handelskammare. Från att ha varit Brommas främsta försvarare ställde de sig bakom en avveckling 2020 – men med kravet om satsningar på att utveckla Arlanda. Det spåret fullföljer de i sitt remissvar: ”Långsiktigt är det önskvärt att Bromma avvecklas och att flygplatsens mark bebyggs med bostäder, men det kräver först att Arlanda fått långsiktiga förutsättningar att hantera Brommas trafik”, skriver de i sitt remissvar.
Det krävs bland annat fler uppställningsplatser och rullbanor.
”Vi har varit i kontakt med flygbolag som redan nu nekas slot-tider under peak, vilket indikerar hur stort problemet riskerar bli när flygtrafiken återgår till normala nivåer om några år”, skriver de.
Skiften mellan terminaler måste också gå enklare och snabbare på Arlanda, menar de. Och infrastrukturen kring Arlanda måste utvecklas så att flygplatsens tillgänglighet förbättras:
”I dag är det omständligt att resa till Arlanda. Tågresor till Arlanda belastas med höga biljettpriser eller en passageavgift. Vill man resa till lägre kostnad finns flygbussarna som alternativ, men på grund av en överbelastad infrastruktur är inte deras tidtabell inte helt stabil. I många fall är taxi det enklaste färdmedlet och är ressällskapet större får tåget svårt att priskonkurrera. För att stärka det kapacitetsstarka resandet till och från Arlanda behöver Arlandabanan frigöras. Dagens biljettpriser medför att nyttjandet inte blir optimalt för samhället”, menar Handelskammaren.
Kommunerna i Arlandaregionen, Sigtuna, Knivsta, Upplands Väsby och Vallentuna, har ett gemensamt svar ett liknande budskap:
”En förutsättning för nedläggning av Bromma flygplats är att det genomförs omfattande åtgärder i infrastrukturen till och från Arlanda”.
De vill bland annat se:
• Förbättrad kapacitet på Ostkustbanan genom fler spår på sträckan Stockholm-Uppsala.
• Förbättrad kapacitet på E4:an till och inom Arlandaregionen, med nya körfält.
• Förlängd Roslagsbanan till Arlanda flygplats.
• Förstärkt koppling mellan Märsta och Arlanda flygplats samt Arlanda stad genom utbyggd infrastruktur och kollektivtrafik.
Om Bromma stängs finns det dock villiga kommuner/flygplatser som är beredda att ta över verksamhet som inte hamnar på Arlanda.
Eskilstuna kommun ser deras flygplats ”definitivt som ett alternativ för det allmänflyg och skolflyg som idag använder Bromma, inklusive teknisk serviceverksamhet och andra kringtjänster”.
Länsstyrelsen i Östergötland har inget emot att Bromma flygplats avvecklas eller om det sker snabbt. De vill uppmuntra ”fortsatta initiativ för att utveckla Skavsta flygplats som en andra flygplats i Stockholmsområdet, som komplement och avlastning för Arlanda”.
Lycksele kommun i Västerbotten ser fördelar i ett större utbud av inrikes förbindelser på Arlanda, men uttrycker en oro för att det kan ”leda till minskad konkurrens med färre flygbolag som flyger inrikes i Sverige med resulterande högre biljettpriser och färre avgångar”.
Region Skåne ser ett direkt hot mot den skånska flygtrafiken.
Alla Kristianstad-Österlen Airports avgångar, cirka två tredjedelar av Ängelholm-Helsingborg Airports och hälften av Malmö Airports flygavgångar till Stockholm trafikerar Bromma.
Och ”Det råder stor osäkerhet om de avgångs- och ankomsttider som erbjuds på Bromma… kan erbjudas på Arlanda”. Regionen befarar att trafiken mellan Stockholm och de skånska flygplatserna får en sämre tillgänglighet och färre avgångar.
Länsstyrelsen i Blekinge anser att en stängning av Bromma i förtid skulle innebära stora negativa konsekvenser för Blekinge och näringslivet där.
”Arlanda har idag inte den struktur och kapacitet som krävs för att en flytt av inrikestrafiken ska kunna bli en likvärdig produkt vare sig tidsmässigt eller ur tillgänglighetsperspektiv i jämförelse med den produkt som Bromma erbjuder idag”, tycker blekingarna.
Länsstyrelsen Kronoberg ser också ”med viss oro på en avveckling”. Om den blir verklighet är det viktigt att den återstående flygplatsen Arlanda har kapacitet att operera även mot landets regionala flygplatser, menar de.
Länsstyrelsen Västra Götaland ser först och främst risken för
sämre förbindelser till Stockholm vid en nedläggning av Bromma främst för Trollhättan – Vänersborgs flygplats, den enda av regionens flygplatser som enbart flyger på Bromma.
Den oron delar Trollhättans Stad: ”Vi ser att flygtrafiken via Trollhättan-Vänersborgs flygplats även fortsättningsvis kommer att vara av betydelse för att bibehålla en god tillgänglighet till och från Stockholm”.