21-åringen Öresundsbron mår i stort sett bra och trafiken börjar öka igen efter pandemins begränsningar både i bil- och järnvägstrafiken. Men det behövs nu större åtgärder för att öka järnvägskapaciteten via bron. När Trafikverket i förra veckan presenterade förslaget till nationell investeringsplan gör de samma bedömning som Öresundbrokonsortiet tidigare gjort. På den danska sidan sundet görs redan flera investeringar och i det svenska förslaget ingår fyra åtgärder för cirka en miljard kronor som ska säkra kapaciteten för både gods- och persontrafik bortom 2040, enligt Trafikverket.
– De åtgärder som tas upp i Trafikverkets förslag är helt i linje med den studie som vi presenterat, och är viktiga för både godsflödena över bron och för alla de resenärer i regionen som passerar Malmö C, säger Linus Eriksson, vd Øresundsbro Konsortiet, i en kommentar till News Øresund. I den danska infrastrukturplanen, som antogs i somras, fanns bland annat en utbyggnad av tågstationen vid Köpenhamns flygplats i Kastrup som väntas vara klar 2025. Under våren 2022 väntas regeringen fatta beslut om den nya svenska infrastrukturplanen.Trafiken över Öresund kan öka också när Fehmarn bält-förbindelsen väntas vara klar 2029. I förra veckan togs första spadtaget till Fehmarn bält-tunneln för både bilar och järnväg mellan Rødby och Puttgarden. |