Annons:

Premium

Podcast med Spaces grundare: Detta är en lönsam affär!

- Vi vill att turisterna ska se och upptäcka Stockholms city, säger Åsa Caap, ansvarig för Space i en Travel News podcast-intervju. Vi pratar även med Mats Hederos, vd på AMF fastigheter och Per Sundin, vd på Pop House.

Gaming, Avicii-utställning, konserter, shopping restauranger och kaféer ska locka människor till nyöppnade it- och kulturcentrumet Space på Sergels torg. Bakom hundra miljoners satsningen finns Björn Ulvaeus Pop House och AMF fastigheter.

– Det är gratis att komma in, men vill du spela kostar det 45 kronor i timmen. På helgerna är det öppet dygnet runt, säger Åsa Caap.

Den stora satsningen började med att Mats Hederos på AMF fastigheter 2017 vill göra något med musik. Han fick kontakt med Per Sundin på Pop House på Djurgården och det blev Space som öppnar till helgen i Stockholm. Man huserar i den första Hötorgsskrapan med utsikt mot Kulturhuset och den berömda pinnen. AMF Pension äger huset sedan 1997.

– Detta är en lönsam affär för oss. Annars hade vi aldrig gjort det. Det finns två planer. Den stora är att göra Sergels torg och området runt här attraktivt. Det gynnar oss. Den lilla planen är att få varje projekt lönsamt. Det har vi lyckats med här också. Vi har hittat en bra aktör som satsar hela vägen ut. 

Per Sundin på Pop House:  

– När Mats kom till mig och sa musik kände jag: kan vi göra detta med e-sport och gaming? Då kan vi skapa en scen för både musik och e-sport. Nu skapar vi en plats som kan ta emot 600 personer utan att det stör någon. Space ska bli en mötesplats för den digitala generationen. När Stureplan och Sturegallerian byggs om graviterar Stockholms centrum ner mot Sergels torg. Nu vi kan ta bort stämpeln av droghandel och prostitution. Lösning är inte att ta bort människor utan att fylla detta med människor, mer kultur och musik.