Flyg, hyrbil och boende på samma inloggning. Enklare kan det inte bli att sy ihop en resa. Det är också den självklara tanken med dagens jätteaffär, den största någonsin på den svenska resemarknaden.
Booking Holdings köper Etraveli Group av riskkapitalbolaget CVC Capital för nära 17 miljarder kronor. Stora pengar i Uppsala, där Etraveli fortsatt ska ha huvudkontoret, små pengar på Nasdaq i New York där Booking.com har ett marknadsvärde över 800 miljarder kronor. Värdet har tiodubblats på tio år och bara 169 bolag i hela världen är i dag högre värderade.
Det alltså en stor haj som slukar en liten, men pigg spigg. Etraveli har vuxit organiskt med våra ändrade bokningsvanor, men framför allt genom uppköp av mindre konkurrenter och smarta samarbeten, inte minst med Booking.com. Internationell expansion var tanken redan från start hos Etravelis vd Mathias Hedlund, som lärde sig digitaliseringens grundregler på Svenska spel och knappast går lottlös ur dagens affär. Management äger en god bit av koncernmodern Flugo Holdings i den komplicerade ägarstruktur där CVC äger koncernen via Jersey och Luxemburg. Det är standardmodell för skatteplanering i riskkapitalägda fonder.
Att riskapitalistjätten CVC skulle sälja ligger ju så att säga i själva affärsidén. Tidpunkten är också logisk, när resebranschen nu åter kan se ljuset efter nästan två år i coronakoma.
Etraveli ska fortsätta jobba med sina varumärken, bland annat Gotogate, Mytrip, Flightnetwork och Flygresor.se, och samarbeta med Booking. Men det är inte svårt att se hur koncernerna ska ta fram synergier i tekniska lösningar och marknadsföring.
Booking.com har systervarumärkena Priceline, Agoda, Rentalcars.com, KAYAK och OpenTable som kan slussa kunder till Etraveli och vice versa.
Det är två barn av det sena 90-talet it-hype som överlevde it-kraschen. De var rätt ute från start, men som innovativa entreprenörer ofta är, lite för tidigt. Först när vi lärde oss göra reseaffärer i smartphone och paddor växte de sig riktigt stora. Den flygande holländaren blir ännu större och Etraveli kommer att fortsätta dominera den svenska resebyråbranschen.
Leif Holmkvist