Travel News var med när SJ:s presenterade sitt nya X2000-tåg för media och samarbetspartners. En som var mycket nöjd var SJ:s koncernchef Monica Lingegård.
– Det är hela svenska folkets tåg som nu kommer i en helt ny tappning.
Vad säger du om kostnaden på 3,6 miljarder?
– Detta är en av norra Europas mest hållbara investeringar.
Är detta det stora hugget mot affärsflyget mellan Stockholm och Göteborg?
– Det hoppas jag verkligen. Man kan resa fruktansvärt många gånger mellan Stockholm och Göteborg utan att släppa ut tillnärmelsevis lika mycket Co2 som om man tar en SAS-kärra. Med det här tåget finns det inga skäl att ta flyget.
Vi intervjuade också Arvid Fredman som är fordonsdirektör på SJ. Alltså ansvarig för renoveringen av de 35 tågseten som bli som nya med hjälp av en investering 3,6 miljarder.
SJ fortsätter med dynamisk prissättning vilket innebär att det på vissa dagar och tider kan vara billigare att flyga än att ta tåget även i fortsättning. SJ planerar inga generella prishöjningar för att finansiera renoveringen av de 30 år gamla tågen.