Vi möts i receptionen i MJ’s i Malmö. Hotellet är det närmaste man kommer ett boutiquehotell i Skånes huvudstad. Timothy Walentynowicz har precis avslutat sin lunch. Han är bosatt i Lund eftersom han vill vara nära sina föräldrar. De ska agera barnvakt när en trebarnspappa ska revolutionera reseindustrin och hans fru arbetar som barnläkare.
Och ja, blir det tid över för Timothy så ska den spenderas på Vångavallen i Trelleborg där han tidigare var vice ordförande i fotbollsklubben.
Trelleborg FF har ett stolt förflutet i Allsvenskan, men harvar nu i Superettan och drömmer om fornstora dagar och vinsten UEFA-cupen mot Blackburn.
Idén till DIB Travel föddes på ett bröllop i Brasilien. Där träffades. Timothy och Daniel Vasiljevic. De två började prata om hur man bokar en affärsresa. Varför blir det alltid dyrare än när man letar resor privat? Och varför ska det var så krångligt att redovisa sin resa när man väl är hemma? Det borde vara enkelt. Och där föddes idén att revolutionera affärsresesegmentet.
– Ingen av oss hade någon bakgrund i reseindustrin. Jag har var ansvarig för näringslivskontakter på Handelshögskolan i Stockholm och Daniel var partner på Accenture. Vi ville skapa ett techbolag som hade tekniken i fokus, inte gamla strukturer och system.
Men hur utmanar man elefanter som American Express, Egencia och Expedia?
Svar man rekryterar en av deras mest erfarna chefer: Michael Schüller. Han rekryterades den 15 september 2020. Men uppenbarligen är det inte så lätt för i januari i år blir Michael chef på bokningsagenten Svenska Möten.
Enligt Timothy Walentynowicz fick Michael ett bra erbjudande som vd för svenska möten.
– Vi unnar verkligen honom det, ska dock sägas att han både köpt in sig som ägare efter han slutat samt är med i ett kommersiellt advisory board till bolaget.
DIB travel har utvecklat sin egen bokningsplattform och när Timothy visar den på MJ’s framstår den som genialiskt enkel.
– Vi vill att det ska se ut precis som när du bokar ett hotellrum på Booking eller en flygresa på Flygresor.se eller tågbiljett på sj.se. Men med den skillnaden att det inte ska komma en massa erbjudande om säte och bagage när du valt vart du ska resa. Det går att välja till, men det ska gå snabbt att boka, samlat allt på en faktura samt med alla bolagets reseregler inom företaget lättillgängligt vid söktillfället. Det värsta alla affärsresenärer vet är reseräkningar och här blir vi till stor del kvitt dem.
Och priserna ska vara lika låga som när du reser leisure.
– Vi hämtar information från från sju olika källor, de stora affärsresebyråerna har bara en enda. Därför blir det bättre priser hos oss.
Alltså från flera GDS:er, Expedia, Booking.com för att nämna några.
Precis som på de stora affärsresebyråernas sajter kan man lägga in medarbetarnas profiler och ledningen kan begränsa sökningarna. Man kan alltså inte boka sviten på Grand Hôtel på företagets konto om det är förbjudet. Och i efterhand tar man bort stor del av administrationen då allt går på faktura eftersom systemet till och med håller koll på SL:s biljetter.
Skillnaden mellan industrins globala dinosaurer och utmanaren DIB travel är att de traditionella byråerna har 5-10 procent av bokningarna online. Samma siffra hos DIB travel är 80 procent.
– De är en resebyrå som köpt in teknik t.ex Amex och deras plattform KDS Neo. Vi är teknikbolag från början på samma sätt som Klarna är teknikbolag. Bolaget är inte en traditionell bank som Nordea och Sparbanken och kan vara mycket snabbare och satsa globalt.
100 miljoner har bolaget dragit in av namnkunniga finansiärer som H&M:s Karl Johan Persson, Wallenbergs fond FAM, Ilija Batljan, HCK:s ägare Marcus Östlundh, byggherren Percy Nilsson, Ryska posten-grundaren Daniel Pilotti och Knut Frängsmyr som är vice vd på Klarna.
De totalt 35 investerarnas tålamod har inte påverkats av pandemin, en ny kapitalrunda är på ingång, men självfallet blev covid 19 en utmaning för den nystartade techbolaget.
– Det har stått still i arton månader förstås, men nu börjar det röra på sig.
På Stockholmskontoret finns 12 medarbetare, men utvecklingen av tekniken sker i Belgrad i Serbien. Där är smittläget som i många andra östländer högt och vaccinationsgraden lägre.
– Jag är som du hör på namnet från Polen, min partner Daniel Vasiljevic har bakgrund i Serbien, där lade vi utvecklingen. Vi har ett femtiotal personer på kontoret i Belgrad. De är fortfarande drabbade av corona.
DIB travel vänder till små och medelstora företag, men än så länge har man bara fått tag på 550 kunder. Under pandemin beslutade bolaget att öppna upp sin teknik för andra affärsresebyråer genom att skriva alliansavtal med ett tiotal mindre affärsresebyråer. De som ingår i alliansen är NEX Resebyrå, BIG Tavel, Rex Travel, Saltour, Smart Travel Karlstad, Svanbergs Resebyrå, Travel Team Sweden, Biljettbutiken i Kristinehamn och Stureplans Affärsresebyrå.
Den svenska marknaden för affärsresor beräknas omsätta 20 miljarder. De sker via affärsresebyråer enligt DIB travel. Ytterligare 10 miljarder omsätts i så kallade ”unmanaged” resor, dvs affärsresor som bokas av anställda utan någon affärsresebyrå inblandad.
Hur ska då DIB travel tjäna pengar? Svar man ska sälja och leasa ut sin teknik. Lyckas man kommer investerarna att få tillbaka sina pengar gånger hundra. Men än är det långt kvar.
Namn: Timothy Walentynowicz
Titel: Mångsysslare
Familj: fru, 3 barn
Bor: Lund
Senaste resa: Sopot, Polen
Favorithotell: Bristol, Warszawa
Favoritfärjebolag: Stena, jobbade på båtarna mellan Trelleborg – Sassnitz i min ungdom
Favoritreseapp: Det kan nog läsarna lista ut
Flygbolag som jag åker helst med: Det får bli det med mest biobränsle i tanken
Favoritdestination: Lissabon med omnejd
Min drömresa: Supersugen på att åka till Georgien för all god mat och dryck!