Tillbringar höstlovet i Skåne. Åker till Åstorp och går en spökrunda på Factory of Fear. Ett gäng idealister och en eller två entreprenörer ger oss en rolig och lagom skrämmande halvtimme. Absolut ett måste om du är i krokarna tycker jag.
Kör vidare till Nature Shelter Hotel i Åsljunga som min vän Peter Bengtson driver tillsammans med sin partner Jeanette Gostomski. De tog över fastigheten för mindre än tio månader och har fått bra sprutt i verksamheten. Den gamla friluftsgården höll på att gå under efter flyktingkrisen, men lever nu upp.
Hotellet ligger på kanten av Hallandsåsen och det tar bara någon minut att komma rakt ut i naturen. Jag är ingen skogsmulle och drömmer inte om att bestiga Kebnekaise, men frisk luft och vackra träd i en timme eller tre är aldrig fel. Man kan säga att jag är en naturmänniska light. När jag är klar med min tur ska det finnas varm mat, gott rödvin och en härlig nybäddad säng att sova i.
Det löser min vän Peter perfekt. Detta ställe är värt en egen resa tycker jag. Men jag är en smula jävig.
När Alexandra Fält pratade på #TNBF Nordvästra Skåne 2021 förra veckan i Helsingborg så var hon övertygad om att det var just vår magiska natur som skulle få premium-turisterna med feta plånböcker att komma till Sverige. Jag är ganska säker på att våra vackra skogar är ett bättre dragplåster för internationella besökare än matlandet Sverige. Det faktum att Sverige klarar sig bra i tävling som Bocuse d’Or och har fått ett gäng stjärnor i Guide Michelin gör inte att maten på orter som Åstorp eller Örkelljunga smakar bättre. Sverige är ett stort glesbefolkat land. Det är mycket långt mellan restaurangerna man tar en omväg för att besöka.
Här tycker jag att Visit Sweden kanske skulle välja en annan väg. Det har varit många snygga event med stjärnkockar. Det ger bra avtryck i sociala medier. Men jag tror många besökare blir besvikna när de kommer hit. Det är milsvid skillnad på svensk landsbygd och exempelvis spansk och fransk. På kontinenten hittar du en schyst krog i varje håla. I Sverige finns det några fyrar och mellan dem många timmars bilresa.
Det ska bli spännande att höra hur Visit Swedens nya vd tacklar denna uppgift. Vill du ha jobbet kan du klicka här.
Fortsätter söderut och landar på Petter Stordalens hotell Malmö Live. Jag brukar bo här när jag är i stan och de senaste gångerna har det varit ganska dött i korridorerna. Men inte denna gång. Chelsea är i stan för att spela Champions League mot mitt älskade Malmö FF och hela staden svämmar över av män och kvinnor i lagets ljusblå färger. Känslan att befinna sig i en enda stor rörelse mot en match och en arena är magisk.
Jag var beredd på att bli förnedrad av världens bästa fotbollslag, men det slutade anständigt för MFF med bara en enda baklängesmål.
Efteråt pratar jag med en passionerad supporter som säger att idén med en superliga för världens rikaste fotbollsklubbar kanske inte är så dum i alla fall. Har man obegränsat med pengar så tävlar man ju i en annan sfär än de flesta lag. Malmö stadion hade varit fullsatt även om motståndet var något sämre.
En sak är i alla fall väldigt klar, människor vill umgås tätt tillsammans även efter pandemin. På ståplatsläktaren där jag ser matchen vrålar vi så högt att jag får ont i öronen. Jag är övertygad om att förkylningssymptomen färdas fritt mellan de knappt 20 000 på plats. Härligt och häftigt att få vara tillsammans.
I dag fredag flyger jag tillbaka till huvudstaden med Air Leap och nästa vecka blir det lilla julafton för alla i reseindustrin: Travel News Market den 11 november på Stockholm Waterfront.
Det är gratis att gå som besökare:
Vill ditt företag synas på mässan fixar vi förstås det: Klicka här
Och här bokar du din festbiljett.
Med dessa ord och länkar återstår bara för mig att önska alla läsare av Nordens största affärstidning om reseindustrin en skön helg.