I juli gick lågprisbolagen förbi reguljärflyget i bottenstriden om förlorade flygningar. Men även lågprisbranschen har stagnerat kring minus 29 procent de senaste två månaderna när Eurocontrol mäter marknadssegment som rullande veckosnitt och jämför med samma tid 2019.
Bäst går det för affärsflyg som ligger 31 procent högre än 2019 och charter som ligger 13 procent högre. Fraktflyget har vuxit under hela pandemin och ligger nu 9 procent över nivån 2019.
Ryanair är ojämförligt störst på antal flygningar i Europa under oktober, följt av Turkish Airlines. Lufthansa klättrar till tredjeplatsen och sticker ut genom att öka antalet flygningar med 15 procent under början av oktober.
SAS ligger på åttonde plats med en ökning av trafiken med 2 procent på två oktoberveckor, men ligger fortfarande 52 procent under 2019 års nivå. Lågprisbolaget Easyjet minskar antalet flygningar med 6 procent och ligger 58 procent under 2019 års nivå.
Eurocontrol har också mätt antalet flygrörelser den 12 oktober och jämfört med samma dag 2019. Största minskningen har London/Gatwick med 78 procent, följt av Rom/Fiumicino med minus 66 procent. På fjärde plats hamnar Arlanda med minus 55 procent.
Bäst går det för Atens flygplats med minus 15 procent och Palma de Mallorca med minus 20 procent.
I Norden återtog Kastrup under september förstaplatsen mätt i antal passagerare med 1,3 miljoner från Gardermoen som hade drygt 1,2 miljoner passagerare. Arlanda hade 886 000 och Helsingfors 477 0000 passagerare under september.
Leif Holmkvist