Annons:

Travel News Business Forum – en inspirerande kickstart

I torsdags gick världspremiären av det regionala eventet Travel News Business Forum av stapeln i Helsingborg. Ett hundratal personer från Nordvästra Skånes hotell- och besöksnäring träffades på Clarion Sea U i Helsingborg för att tillsammans kickstarta efter pandemin. Här är ett referat av dagen av reportern Julia Eriksson.

Under dagen avlöste ett dussintal gäster varandra på scenen och livliga, engagerade diskussioner fördes kring hur nordvästra Skåne kan bli än mer attraktiv som destination, mot bakgrunden att snittbeläggningen i regionen dippade från 80 till tjugo procent förra året, siffror som nu börjar krypa uppåt igen.

En av de inbjudna gästerna var Björn Lundström, mer känd som “Björn Pilot” som diskuterade marknadsföring i sociala medier. Björn har en bakgrund som SAS-pilot och genom hans bilder har han fått en snabbt växande följarskarskara. Några exempel visades upp på hur det kan se ut när man förbereder flygplanet för start, och hur det fungerar när en pilot ska till att sova i cockpit.

Framgångsreceptet för att lyckas med sina sociala medier då? Jo, glöm inte att vara personlig, att vårda kundkontakter (kunderna ger dig följare genom sina följare, och med det gratis PR om de är nöjda med dig) och det kanske allra viktigaste – våga kliva ut ur bekvämlighetszonen, var fräck och modig och dela med dig av din verklighet.

“Men alltså! Om man inte råkar ha en sån där jätte-Airbus att visa upp för sina följare, hur ska man tänka då?” undrar Viggo Cavling från sidan av scenen, och kommentaren river ner en skrattsalva från publiken.

– Ja det har du rätt i, miljön är såklart viktig, men den är inte allt. Var personlig, visa vem du är!

Alexandra Fält pratade sedan kring ämnet “Så får vi fler turister till Sverige”. Hennes resonemang gick liksom Björn Pilots ut på vikten av personlighet; för att attrahera, behålla, och hitta nya kunder. Alexandra som har en bakgrund inom hotellbranschen i New York arbetar med Guest Relations och betonar det personliga tilltalet, att kunden ska känna sig sedd.

– Alla vill känna sig som en VIP och alla gäster ska bemötas som VIP eftersom de bidrar till det stora hela. Vem här gillar inte om det står en champagneflaska och väntar på rummet? frågar hon publiken retoriskt.

En annan faktor som Alexandra Fält betonade är värdet av att samarbeta över gränserna istället för att se varandra som konkurrenter. Detta var något även andra talare kom att lyfta fram, och blev på sätt och vis diskussionens röda tråd. Helena Wennerström på Näringslivs- och destinationskontoret som jobbar med initiativet H22 som till våren ska sätta Helsingborg på destinationskartan lyfte fram just samarbete som framgångsrecept.

– Vi behöver tänka nytt och att göra det tillsammans, det handlar om att leverera en komplett upplevelse till besökarna. Vi får inte falla in i våra gamla stuprör! 

Henrik Sköld Johansson från Air Skåne framförde med emfas:-

– Det behöver brusa om en destination och här kommer det brusa ordentligt!

Philip Diab (Kickass Coach och känd från lyxfällan) avrundade dagen med publiken med att vrida och vända på perspektiven, för att få en bättre utvecklingskurva.

– Vi letar efter svaren utanför oss själva, vi pratar om att det inte finns tid att fokusera på det vi vill göra. Vet ni vad? Dygnet är lika långt för alla människor, men många säger ändå “Hade jag bara haft mer tid” och det är där vi slutar ta ansvar. Det är inte svårare än att faktiskt ta sig tid till det man tycker är viktigt att göra

Kommentarer är stängda.