Ökad omsättning med 79 procent och en ”justerad” ebitda-marginal på nära 20 procent. Det låter som att Scandic lämnat covidkrisen på historiens skräphög. Och visst är det kul för resebranschen att det går bättre för branschens bjässe, men låt en surgubbe kasta lite smågrus i framgångsmaskinen:
Ungefär halva ebitda på 709 miljoner består av stöd i olika former: 132 miljoner var statsstöd, 44 miljoner återbetalning av försäkringspremier och omkring 150 miljoner kom från karantänsverksamhet i Norge. Det är pengar som i hög grad hänförs till andra kvartal än det förra och som påverkar jämförelser över tid. Det verkliga bruttoresultatet är mindre än 400 miljoner kronor, vilket Scandic helt ärligt redovisar, och det är ändå en hygglig marginal på över 10 procent.
Omsättningen i Q3 blev 3,7 miljarder kronor, jämfört med 2,1 miljarder i fjol somras. Det är en betydande förbättring och motsvarar halva omsättningen under hela 2020. Men omsättningen för årets första tre kvartal är obetydligt högre än samma period i fjol och Scandic släpar med sig tunga förluster från första halvåret. Om det går så bra som vd Jens Mathiesen hoppas under resten av året kan Scandic redovisa en helårsvinst, men stor blir den inte.
Kassaflödet från rörelsen under Q3 blev, med alla stödpengarna, 703 miljoner kronor, vilket begränsar årets kassaflöde för tre kvartal till minus 273 miljoner. Under samma period i fjol rann en miljard ur företaget.
I år har Scandic fyllt på med ett konvertibelt lån om 1 577 miljoner. Vid löptidens utgång om tre år är skulden 1 800 miljoner, vilket ger en ränta på 11 procent. Vid full konvertering späds då aktien ut med 18 procent. Det blir upp till Scandicledningen att visa de närmaste åren om aktien är värd 43:36 kronor.
De räntebärande skulderna har minskat med 839 miljoner till 3,9 miljarder. Här är konvertibeln och leasingskulder inte inräknade. Scandic har också utnyttjat möjligheten till anstånd med moms och sociala avgifter till max och ska börja betala tillbaka en halv miljard redan efter nyår.
Det går alltid att hitta frågetecken i ett stort företags redovisning, särskilt när marknaden plågats av tvångsåtgärder och mer eller mindre effektiva stöd i snart två år. Så på det hela taget visar väl ändå Scandic att livet börjat återvända till hotellbranschen. Bäst går det i Norge, även sedan karantänsintäkter räknats bort, trögast i Finland, där restriktioner ligger kvar. Covidhotet är inte helt över.
Scandics RevPAR ökade under Q3 till 540 kronor jämfört med 323 samma tid i fjol. Vd Jens Mathiesen bedömer att beläggningen landar kring 60 procent i november eftersom affärsresandet verkar ha tagit fart i höst och han lovar positivt kassaflöde så snart minst vartannat rum är bokat.
Leif Holmkvist