Under perioden 1 juli till 30 september tar First Camp in mer än två tredjedelar av sin årsintäkt, i sommar nästan 300 miljoner kronor. Hälften av intäkten landar som resultat före finansnetto. Resultatet efter skatt blev 116 miljoner, vilket ger en nettomarginal på banknivå, alltså 40 procent.
Men det är uti sommarens soliga dagar. Räntorna ska i likhet med andra fasta kostnader betalas hela året. First Camp har lån på nästan en miljard kronor, varav 700 miljoner är räntebärande, resten aktieägarlån och förlagslån. Kassaflödet stannade på 19 miljoner under Q3, lika mycket eller lite som hela första halvåret i år.
I Q3-rapporten lyfter First Camp fram många pro forma-parametrar, vilket kanske är nödvändigt i ett bolag under snabb förvandling, men det underlättar inte för externa bedömare. Nog gnällt om det.
Belåningen är en följd av bolagets strategi att bli ledande i konsolideringen av den splittrade campingmarknaden. Det lär finnas drygt 2 000 campingar i Skandinavien av varierande storlek och kvalitet. First Camp har nu 44 av de bättre, 39 i Sverige och 5 i Danmark, med 13 000 platser och 1 700 stugor.
Årets sommar kännetecknades av fortsatt växande intresse hos svensken att prova camping. De utländska gästerna, som normalt är 25 procent av camparna, var även i år få. Till och med danskarna, som normalt rattar sin husbil söderut höll sig hemma i stor utsträckning. Om alla restriktioner tas bort nästa år infaller sanningens minut för First Camp, kommer vi då att vilja dra söderut eller kvarstår det nyväckta intresset för moder Svea?
First Camp är i alla fall innovativa, digitalsmarta, lättbokade och kan ta betalt för kvalitet. Vd Johan Söör ser i alla fall goda möjligheter till förvärv och organisk tillväxt. Skickligt manövrerat kan First Camp rida på intresset för aktiv semester utan att för den skull ge alltför mycket avkall på bekvämligheten. Hotellbranschens lågprissegment får se upp.
Leif Holmkvist