Annons:

Premium

Analys: Nu kan Klarna sälja ”unika” reseupplevelser

Två av tre resor köps på nätet. 2025 beräknas marknaden vara värd kring 7 000 miljarder kronor. Till det kommer all shopping och nöje som hör resandet till. Och mängder av värdefulla data. Av: Leif Holmkvist.

Dagens bokningssajter är redan fyllda av extraerbjudanden om hotell, krogar, bilar, nöjen eller andra aktiviteter. Resebranschen har byggt många värdeskapande samarbeten.

Men en reseplaneringssajt tar idén steget längre. Kombinationen med smidiga boknings- och betallösningar verkar vara en given vinn-vinn-situation.

Klarnas 90 miljoner kunder får tillgång till en planeringssajt av typen ”all inclusive” och dess 250 000 företagskunder en möjlighet att nå en bredare kundkrets med sina erbjudanden. Inspirocks 25 miljoner kunder får en smidig betallösning.

Med framför allt genererar reseplanering en mängd data som öppnar möjligheten för personaliserade erbjudanden. Och den som bestämt sig för att resa har pengar, är sugen på upplevelser och högst benägen för att öppna plånboken, eller snarare kortet, för shopping.

Klarna lanserade i somras sin shoppingservice på 21 europeiska marknader, innan dess sin AI-drivna shoppingservice och köpte i somras shoppingplattformen HERO och influerarplattformen APPRL.

Att nu ge sin in i resebranschen verkar fullständigt logiskt.

Leif Holmkvist