Annons:

Premium

Vad gjorde folk i Arboga, Tidaholm och Emmaboda förra sommaren?

En ny strategi för hållbar turism och växande besöksnäring presenterades i dag. Ny och ny, den skulle egentligen presenterades före coronautbrottet. Och dess konkreta innehåll var väl känt på förhand. Text: Janne Sundling

Jo, besöksnäringen och turismen är viktig, tycker regeringen. Och siffersätter det genom att jämföra med exportvärdet i andra branscher:

• Turismens exportvärde var 2018 på 144 miljarder kronor

• Exportvärdet av personbilar var samma år 101 miljarder kronor,

• Av livsmedel var det 78 miljarder kronor 

• Av järn- och ståltillverkning var det 66 miljarder kronor

Regeringen har också en vision, förklarade näringsminister Ibrahim Baylan i dag: Att Sverige år 2030 ska vara världens mest hållbara och attraktiva resmål byggt på innovation. 

Strategin i sig är mycket fluff-fluff, med ord som tvärsektoriellt, innovativt och hållbart. 

Bäst illustrerat i ett ordmoln:

En bild som visar text

Automatiskt genererad beskrivning

Känt sedan tidigare var budgetsatsningar på 100 miljoner till Tillväxtverket och Visit Sweden. Och att Tillväxtverket får ytterligare 100 miljoner kronor för näringslivets gröna och digitala omställning vilket är ”satsningar som också kan komma besöksnäringens företag till del”. Och ett nytt investeringsstöd på 30 miljoner kronor som också kan gå till företag inom besöksnäringen. Plus en upprustning av Göta Kanal (82,6 miljoner).

Nu ska den nya strategin förtydligas i handlingsplaner, enligt regeringen och näringsministern. 

Fast en kul detalj är att strategin inleds med långa resonemang om vad pandemin betytt i bortfall för svensk besöksnäring. Men det det uppenbarligen funnits undantag, med ett ökat  antal besökare  på platser som vanligtvis inte är förknippade  med turism: Arboga, Tidaholm och Emmaboda är orter där antalet gästnätter ökade kraftigt under sommaren 2020.