Detta är min analys av piloternas demonstration utanför SAS huvudkontor:
Mats Nyblom, VD SRJ(k) AB:
Piloterna demonstrerar därför att de inte får tillbaka sina gamla jobb med sina sina gamla anställningsvillkor. Det får de inte eftersom denna typ av jobb inte finns på en global marknad av samma skäl svenska varv eller teko-arbeten inte finns trots att det globalt sett finns en stor efterfrågan på båtar och kläder.
SAS räknar med att volymen av tjänsteresenärer, som varit beredd att betala det premium som givit möjlighet till högre arbetskraftskostnad, kraftigt minskar. Intäkterna kommer obönhörligen att sjunka. Man gör då bedömningen att det är enklare att ta en fight nu med nya villkor än att ta in piloter på gamla villkor och förhandla med facken.
Från ett politiskt håll finns det två möjligheter om man vill ha svensk flygpersonal med svenska villkor. Subventionera SAS eller att införa en ”sjömansskatt” för flygpersonal som gör att de på olika sätt beskattas lägre än andra yrkesgrupper.
Utvikning: En intressant fundering är om minskningen av tjänsteresor kommer att ytterligare förstärkas av att hela flygsektorn kommer att transformeras från exklusivitet med lounger och fri champagne till att bli ett skränigt masstransportmedel med låg status. Det kommer helt enkelt inte bli kul att flyga och det kommer leda till en fortsatt minskning.
Marcus Östlundh, VD HKC Hotels:
Två världar möts. Vi har å ena ett bolag i sin djupaste kris någonsin som måste få ner kostnadsbasen för att överleva. Å andra sidan har vi en yrkesgrupp som under många år sett sina löner och villkor försämras – och har svårt att tolerera ytterligare försämringar. Under omständigheterna har nog SAS allmänheten på sin sida (bilden av pilotlöner och strejker i tid och otid sticker i ögonen). Ändå har piloterna fortfarande stor makt. Båda parter kommer nog behöva gråta ungefär lika mycket.
Jan Ohlsson, flyganalytiker:
Förstår dem. Men SAS missade att spara på annat. Så nu blir det dotterbolag, annars underleverantörer, annars nedlagda linjer. Mer statsstöd är orimligt.
Emanuel Karlsson, VD Rolf Flyg & Buss / Solresor:
När polis behöver tillkallas så har det gått för långt. Det finns tillräckliga möjligheter att föra fram sin åsikt idag på ett ordnat sätt.
Snart är det höstlov, vart ska du resa?
Sofi Cederlöf, marknadschef Flygresor.se
Hade gärna åkt till Spanien
Mats Nyblom, VD SRJ(k) AB
Till Bohuslän.
Marcus Östlundh, VD HKC Hotels
Hoppas på att komma upp till Hudiksvall några dagar.
Jan Ohlsson, flyganalytiker
En vecka att undvika resor.
Emanuel Karlsson, VD Rolf Flyg & Buss / Solresor
Det blir ingen resa, istället blir det jobb för att göra det möjligt för andra att resa.
Mari Tara, VD Grönklittsgruppen AB
Stannar hemma.