SAS hade 1,1 miljon passagerare i september, vilket är 90 procent fler än samma månad 2020. Men långt ifrån normalnivån före corona.
– Det är positivt att vi för tredje månaden i rad kan rapportera om mer än en miljon resenärer. Men vi är långt från de nivåer vi såg innan pandemin. Det handlar om att vi fortsatt saknar hälften av de passagerare vi hade innan pandemin. Det är en otroligt lång återuppbyggnad, säger Simon Pauck Hansen till söndagens Berlingske.
Affärsresor har ersatts med Zoom- eller Teams-möten. Sommaren har gett en ökning i semesterresenärer, och det finns en ökning även av affärsresenärerna.
Men Simon Pauck Hansen förväntar sig inte en återgång till nivåerna före corona.
– Affärsresemarknaden kommer inte tillbaka till nivåerna innan pandemin. Det sker utifrån den utveckling vi sett av användningen av digitala verktyg, och vi måste värdera hur det påverkar oss.
– SAS är igång med en enorm omställning till en ny marknad, en ny konkurrenssituation, som är ännu tuffare än innan pandemin. Det kräver strukturella förändringar i vår verksamhet, för att vi ska säkra att vi är en ledande aktör på marknaden, säger han till Berlingske.
Berlingske har också pratat med Jacob Pedersen, analyschef på Sydbank, som menar att utmaningen finns just i affärsresorna.
– Den marknaden kommer inte tillbaka på den nivå vi haft. Och SAS som bolag är byggt för service till affärsresenärer, men hög frekvens av avgångar, tillgång till lounger, alla de erbjudanden som gör att de resenärerna imponeras. De kunderna är de bästa resenärerna för SAS, säger han.
– Men de kunderna man tappar i den här kategorin ska det till ofantligt många fritidsresenärer för att täcka, säger han.
Och han räknar med en minskning av flygmarknaden för SAS del på motsvarande fem till åtta miljarder svenska kronor.