Annons:

Premium Panelen 2

Panelen om Ryanairs på Arlanda och statens kampanj för nattåg

I panelen denna vecka: Fredrik Henriksson, kommunikations- och hållbarhetschef Ving / Nordic Leisure Travel Group, Sofi Cederlöf, marknadschef Flygresor.se, Didrik von Seth, VD på SRF, Mats Nyblom, VD SRJ(k) AB, Jan Ohlsson, flyganalytiker, Adam Györki, kommunikationschef TUI och manuel Karlsson, VD Rolfs Flyg & Buss / Solresor.

Ryanair säljer flygbiljetter från Arlanda för 209 kronor. Vad tycker du om detta?

Fredrik Henriksson, kommunikations- och hållbarhetschef Ving:

Det känns ganska förväntat med låga ”från-priser”.

Didrik von Seth:

Det är alltid bra med konkurrens som leder till att möjligheterna till att resa ökar. Sedan är ju 209 kronor ett lockpris som man skall ta med en nypa salt.

Mats Nyblom:

Låga priser är bra för kunderna.

Det är en väntad utveckling och visar att räddningen av SAS var en tveksam åtgärd. Det finns helt enkelt en marknad för flygresor från Sverige och Stockholm. Det behövs inget statligt flygbolag för att marknadens aktörer ska erbjuda marknaden vad den efterfrågar (och även sådant som den inte visste om att den efterfrågade).

Kan vara så att näringsliv och chefer etc i offentlig förvaltning inte vill åka i ett trångt fullpackat flyg där man blir utsatt för lottförsäljning och smaklösa fanfarer vid landning och att detta motiverar skattemiljarder i ett anständigt statlig bolag…

Jan Ohlsson:

Det är rätt sätt att få igång trafiken. Dessutom tjänar de ju pengar, inte minst på extra bagage med mera. De som kritiserar så kallat ”för låga” priser glömmer lätt att de erbjuds av solitt vinstrika företag. Den globala trenden talar för att lågprisbolag kommer öka marknadsandelarna och dominera Europa runt 60 procent.

Adam Györki:

Konkurrens är bra, men jag är osäker på om framtiden för flyg och resor ligger i pressade priser.

Emanuel Karlsson:

Fantastiskt! Ryanair pressar marknaden till fördel för branschen och konsumenterna. Vi behöver se mer sådant här för att få fart på resandet ordentligt. Det måste bli normalt att resa igen!

Hur kommer SAS att svara?

Didrik von Seth:

Jag tror att SAS kommer att sänka sina priser på de linjer Ryanair går in på.

Mats Nyblom:

Man lär bli tvungen att möta detta med priser. Kanske med en ”superekonomi-klass”. SAS stora utmaning är att Ryanairs kundgrupp (fritidsresenärer med låga till medel-inkomster) är där marknaden växer och SAS kundgrupp (tjänsteresor) är där marknaden minskar.

Jan Ohlsson:

SAS lämnade Arlanda som öppet mål och håller för höga priser samt tappar pengar. Ohållbart. Behöver spara genom att låta mer regionalt och Europaflyg gå med underleverantörer eller på egna lågprisvingar som nu även Air France och BA instämmer i. Tycka vad man vill, men det är framtiden om man vill hänga kvar som flygbolag.

Adam Györki:

Det får SAS svara på. Men kanske genom att prata mer om vad man får för pengarna?

Emanuel Karlsson:

SAS borde svara med en motsvarande kampanj. Häng på och förbättra eller stanna kvar och bli ifrånkörd.