Annons:

”Enastående service i en fantastisk art-deco miljö”

Då och då utser Travel News veckans rookie i reseindustrin, en talang du ska hålla ögonen på för snart är hen din chef. Här är ett äkta framtidslöfte för branschen: Sabina Stener, Hospitality Manager på Haymarket by Scandic mitt i Stockholms city. Vi mejlade över några kniviga frågor.

Grattis du är veckans rookie i Travel News. Din titel är Hospitality Manager. Vad innebär det?
– Tack så mycket. Som Hospitality Manager har jag det övergripande ansvaret för de avdelningar som rör hotelldriften på Haymarket by Scandic. Jag sitter med i ledningsgruppen på hotellet och jobbar aktivt med att utveckla verksamheten och medarbetare över de traditionella avdelningsgränserna. Jag ser på mitt uppdrag som att jag ska säkerställa att våra gäster får en fantastisk gästupplevelse och att vår personal är motiverade, utvecklas och ger våra gäster den bästa upplevelsen någonsin. Jag är ett bollplank för de avdelningschefer som driver avdelningarna och hjälper Haymarket att överträffa våra mål. Det är ett varierande jobb och den ena dagen är inte den andra lik.  

Du jobbar på Haymarket by Scandic Stockholm, varför ska man bo hos er?
– Man ska bo hos oss om man vill uppleva enastående service i en fantastisk art-deco miljö med det bästa läget i Stockholm. Vi har Sveriges bästa bartender, nr 11 på världsrankingen, så har du inte besökt oss för våra drinkar i bar Americain så är det dags att komma direkt! Och för att inte tala om bakverken på Café Gretas – allt bakas från grunden i huset, väl värt ett besök. 

Det lyxigaste Scandichotellet eller?
– I Sverige? Tillsammans med Downtown Camper by Scandic, definitivt! 

Du är utbildad Lund, hur var det?
– Det var fantastiskt, jag har studerat Service Management vid Campus Helsingborg som är en del av Lunds universitet. Där fick jag med mig mycket om ledarskap, ekonomi och organisation och tillsammans med min tidigare erfarenhet från branschen kände jag mig redo för en chefsroll efter min utbildning. 

Vad är det bästa med hotell?
– Att den ena dagen inte är den andra lik och att du varje dag får möta nya människor och bidra till att de får en fantastisk gästupplevelse! 

Scandic satsar på dig, hur?
– Jag har precis avslutat Talent@Scandic vilket är ett internt ledarprogram där man satsar och utvecklar befintliga ledare som man vill ska växa inom företaget. Vi startade vår kull hösten innan pandemin drog igång och allt pausades när det var som värst – att vi nu har fått gå i mål och ta examen känns extra roligt då det är ett kvitto på att Scandic fortfarande vill växa och har en framtidstro. Jag har i höst arbetat tio år i företaget och känner att jag har fått möjligheten att växa och utbilda mig internt inom företaget sen dag ett. Jag hoppas på många fler år och nya utmaningar hos Scandic. 

Varför har du sökt dig till reseindustrin?
– För att jag älskar att ge service och att jag får bidra till att gäster får en fantastisk vistelse när de besöker oss. 

Hur länge tänker du stanna?
– Tills jag inte längre känner glädje när jag går till jobbet, men det tror och hoppas jag dröjer väldigt länge till.  

Varför?
Det är viktigt att känna arbetsglädje, att man utvecklas och bidrar till att nå framgång – utan det presterar man inte lika bra och då är det enda rättvisa för sig själv och företaget att gå vidare.

Vad gör du om tio år?
– Jag är Hotelldirektör på ett Scandichotell och lever ett lyckligt familjeliv. 

Reseindustrins största utmaning?
– En hållbar framtid, är man inte redan på tåget om att skapa en mer hållbar reseindustri och bidra till lösningen, inte problemet – så måste man hoppa på tåget, nu! En annan utmaning som vi ser har växt under pandemin, är att hitta kompetent utbildad personal. Många av dem som förlorade jobbet under pandemin har valt att gå vidare utanför branschen, eller börja studera och nu när vi ska tillbaka är det svårt att rekrytera – det råder en allmän kompetensbrist hela landet. Vi jobbar idag aktivt med kompetensutveckling av befintlig personal, vi vill låta fler lära sig nya ansvarsområden och på så sätt låta dem växa i inom företaget!  

Faktaruta

Namn: Sabina Stener

Titel: Hospitality Manager 

Familj: Man Erik, Barn Lykke 5 år, Ellen 3 år. 

Bor: Stockholm 

Senaste resa: Vandringsresa till Jämtlandstriangeln 

Favorithotell: Four Seasons Resort Langkawi, Malaysia  

Favoritfärjebolag: Stena Line 

Favoritreseapp: TripAdvisor 

Flygbolag som jag åker helst med: SAS 

Favoritdestination: Grekland

Min drömresa: Maldiverna 

Vem vill du ge ett Wilhelmina Skoghpris*: VISITA, för deras arbete för besöksnäringen under pandemin. De har tillsammans med besöksnäringens företag satt vår bransch på politikens karta och bidragit med tydliga riktlinjer för hotell och restaurang inom till exempel, Safe To Visit. 

Detta vet vi inte om dig: Jag håller just nu på med en runstreak, har sprungit varje dag sedan 2 januari i år och målet är satt på ett år! 

*Travel News Wilhelmina Skoghpris delas ut till personer och företag som utmärkt sig i sann Wilhelmina Skoghanda. Det kan vara teknisk innovation, en storslagen byggnad, men det kan också vara ett konsekvent arbete med service och hög kvalitet.

En kommentar

  1. Anonym: Förstår inte varför alla har som mål att bli chef på diverse nivåer. Är inte det ett jäkligt otacksamt arbete. Speciellt i den här branschen. Arbetsbördan kontra lön och privatliv är inte riktigt i synk.