Dina åtgärder för att få fart på affärsresandet i och till Sverige?
Alexis Barnekow, VD Chatflights:
Vi ska skapa ett nytt bonusprogram som belönar lojala affärsresekunder
Mari Tara, vd Grönklittsgruppen:
Säkerställer erbjudandet samt prioriterar säker-miljö.
Mats Nyblom:
Det är ju svårare än att kicka igång privatresande. Det jag kan komma på är att stimulera konferenser med kreativa koncept. Kanske kan man hitta kreativa vägar att finansiera sådana koncept genom de företag som sekundärt också tjänar på det som t ex resebolag och kanske restauranger etc på något sätt bidrar. Men det är svårt. Tror många har kommit på att de gärna vill jobba hemma. De som är mer sociala de längtar just nu till kontoren och inte bort från dem…
Adam Györki, kommunikationschef TUI:
Det mänskliga mötet är viktigare än någonsin. Samtidigt har företag insett att teknik i form av digitala möten skapar effektivitet som tydligt syns på på sista raden. Hotell, kontor, konferensanläggningar och andra mötesplatser måste inse att de nu helt behöver tänka om för att skapa mer värde än bara ett rum med bra ventilation och en vagn med kaffe och kakor som kommer in vid tretiden. De måste skapa förutsättningar för idéer, tankar och överenskommelser som inte hade kommit genom ett möte på Zoom. Först då kan man ta betalt.
Jan Ohlsson, flygexpert:
Tillgänglighet och rimliga priser. Väldigt enkelt. Främja konkurrens. Till Sverige, ja då gäller det att ha innovativa företag, en ny energipolitik, ja skapa trygghet och tillit. Men också kunna erbjuda bra non-stopförbindelser med flyg.
Ulrika Matsgård, vd BRA:
Att vi återstartat 16 inrikes flyglinjer efter pandemin är väl en bra start. Det är ju svårare än att kicka igång privatresande. Det jag kan komma på är att stimulera konferenser med kreativa koncept. Kanske kan man hitta kreativa vägar att finansiera sådana koncept genom de företag som sekundärt också tjänar på det som t ex resebolag och kanske restauranger etc på något sätt bidrar. Men det är svårt. Tror många har kommit på att de gärna vill jobba hemma. De som är mer sociala de längtar just nu till kontoren och inte bort från dem…
Johan Söör, First Camp:
Till att börja med måste regeringar och myndigheter ge tydliga besked om vad som gäller, och nu stå fast vid linjen att låta allt återgå till det normala, givet tillräcklig vaccinationstäckning. Sedan tror jag att alla känner ett stort uppdämt behov av att kunna träffas på t ex konferenser.
Jan Ohlsson, flygexpert:
Tillgänglighet och rimliga priser. Väldigt enkelt. Främja konkurrens. Till Sverige, ja då gäller det att ha innovativa företag, en ny energipolitik, ja skapa trygghet och tillit. Men också kunna erbjuda bra non-stopförbindelser med flyg .
Didrik von Seth:
Branschen måste bli tydligare på att påtala resandets positiva effekter. Affärsresandets betydelse för ett exportberoende land som Sverige är ett utmärkt exempel på något som branschföreningen tillsammans med våra medlemmar bör kommunicera.
Turist- och näringsminister Ibrahim Baylan avgår i november. Vem ska ta över tycker du?
Alexis Barnekow, vd Chatflight:
Viggo!
Didrik von Seth, vd SRF:
Magnus Wikner
Adam Györki Kommunikationschef TUI
Janne Carlzon
Ulrika Matsgård vd BRA:
Gärna någon som ser att hög tillgänglighet och effektiva förbindelser i hela landet är avgörande för svenskt näringsliv och som samtidigt är beredd att verka för rätt politiska beslut för att främja klimatomställningen.
Mats Nyblom, reseexpert:
Ingen aning faktiskt…
Johan Söör, vd First Camp:
Någon som känner stort engagemang för svensk besöksnäring, en av de allra viktigaste näringarna sett till bidrag till ekonomin och arbetstillfällen.
Jan Ohlsson, flyganalytiker:
En annan regering är nog en grundförutsättning.
Vad ska regeringen göra för att utveckla reseindustrin i Sverige?
Alexis Barnekow:
Höghastighetståg.
Fredrik Henriksson Ving:
Jobba ännu närmare och rådgör mer med branschen.
Mari Tara, Grönklittsgruppen:
Turism inom Sverige: infrastruktur dvs vägar, tåg, transport samt omorganiserar Visit Sweden bland annat med ny direktiv.
Jan Ohlsson, flygexpert:
Morötter istället för piska. Främja konkurrens. Öka tillgänglighet. Minska MP:s skadliga inflytande.
Ulrika Matsgård, vd Flygbolaget BRA:
Inom 10 år ska vi ha ställt om hela flygsektorn så att flygskam är ett minne blott. Här har regeringen en otroligt viktig roll tillsammans med alla aktörer i branschen.
Johan Söör, First Camp:
Trots hög arbetslöshet har vi i besöksnäringen förvånansvärt ofta svårt att hitta rätt kandidat till rätt position, särskilt för roller i driften. Det måste göras mer för att förbättra matchningsmöjligheterna på arbetsmarknaden. Sedan tycker jag inte att överenskommelsen som gjorts mellan arbetsmarknadens parter gällande förändrad arbetsrätt tar hänsyn till besöksnäringens behov särskilt bra.
Mats Nyblom, reseexpert:
Ur ett samhällsperspektiv står ju många gånger reseindustrin i konflikt med klimatmål. Vore jag regering skulle jag därför göra riktade stöd för klimatanpassat resande. Jag tänker t ex fortsatt stimulans för hemestrande. Bland bolag som drabbats hårdast är bussar i turist och beställningstrafik. Det är visserligen lite tidigt, men ett stöd för elektrifiering av denna verksamhet skulle också kunna vara en sådan aktivitet. Jag ser däremot inte varför regeringen skulle stimulera svenskar att resa utomlands…
Didrik von Seth, vd SRF:
För det första erkänna det som en industri som skapar arbetstillfällen och bidrar till välfärden. Där kan man ta efter t.ex. Danmark som inte minst under pandemin agerat mycket snabbare än Sverige med åtgärder för resebranschen. För det andra skapa förutsättningar för turist- och besöksnäringen att fortsätta att växa.