Vad borde man göra med Bromma om DU fick bestämma.
Didrik von Seth:
En ordentlig konsekvensutredning av flytt av verksamheten till Arlanda eller ej. I denna skall hänsyn tas till framtida trafik med regional elflyg där Bromma mycket väl kan bli ett nav.
Mats Nyblom:
Om det nu är en sådan bostadsbrist i Stockholm är väl bostäder det bästa svaret.
Liten utvikning: När jag gick på KTH för ca 40 år sedan fick vi i Samhällsbyggnad en uppgift att exploatera Barkarby flygfält. Vårt förslag var ”Spiralstaden”. Det var ett bostadsområde i spiralform där husen i ytterkant var låga och blev långsamt högre ju längre in i spiralen man kom och i centrum en skyskrapa! Kollektivtrafik genom området som gick genom bottenvåningen på skrapan där man väderskyddat kunde ta sig till husets hiss-system. Nu hoppas jag att få se spiralstaden på Bromma!
Jan Ohlsson:
Just carry on.
Emanuel Karlsson, VD, Rolfs Flyg & Buss och Solresor:
Bygg ut Arlanda och lägg ner Bromma. Fokusera trafikflyget till en geografisk plats.
Alexis Barnekow, VD Chatflights:
Behålla det precis som det är.
Vad tror du om affärsresandet framtid, utveckla gärna.
Didrik von Seth, VD SRF:
Samtidigt som det personliga möte är ytterst viktigt inte minst för Sveriges exportindustri kommer enskilda korta möten att i stor utsträckning ske digitalt. Att lägga en hel resdag på ett avstämningsmöte på en till två timmar kommer även efter pandemin vara ohållbart.
Mats Nyblom, reseanalytiker:
Ordet ”affärsresande” är ganska missvisande. Termen ”tjänsteresandet” är bättre. Mycket av det resandet handlar om att sitta av några timmar på ganska okreativa avrapporteringar. Företagen har också insett vad dyrt detta resande är och de anställda hur skönt det är att slippa stiga upp i ottan och/eller komma hem sent på kvällen. Det är inte så roligt att sitta i ett konferensrum i ett industriområde i utkanten av en stad, inte ens om staden är London.
När det sedan gäller säljmöten är de lika mycket köp-möten och de som ska köpa kanske uppskattar den mer formella kontakten genom t ex Teams.
Egen erfarenhet från igår kväll: Styrelsemöte i vår BRF. Trots att vi bor i samma hus önskades Teams-möte, eftersom de upplevs som effektivare än IRL-möten…
Jan Ohlsson, flyganalytiker:
Kommer tappa mer i Sverige än andra länder, till vi börjar tappa affärerna och tvingas packa väskan igen. Men max 75 procent som förr.
Emanuel Karlsson, VD, Rolfs Flyg & Buss och Solresor:
Att affärsresor stadigt kommer att ersättas av videomöten för varje år som går är en självklarhet. Pandemin har absolut påskyndat den utvecklingen.
Alexis Barnekow, VD Chatflights:
Småföretagarna kommer att börja resa först, de inser värdet av fysiska möten och kommer börja direkt. I mellanstora bolag kommer cheferna att försöka hålla tillbaka resandet för att spara pengar, men efter ungefär ett år kommer säljarna att börja resa på möten, mässor och konferenser för att inte bli omsprungna av småföretagarna. Efter det kommer kollegorna i mellanstora företag börja resa för att säljarna gör det och man inser att alla möten är mer effektiva om man är på plats. Ungefär samtidigt kommer storföretagen inse samma sak och så är vi tillbaka i den gamla karusellen med ökat resande år efter år. Allt kommer tillbaka och mer därtill.
Johan Söör, VD First Camp:
Jag tror att man behöver spjälka upp affärsresandet i olika kategorier och se hur varje kategori förväntas utvecklas. Vissa kategorier kommer säkert att minska. För First Camps del tippar jag att vi till exempel kommer att köra minst 30-40% av våra styrelse- och ledningsgruppsmöten digitalt även på lång sikt.
Vad tror du om underlaget för nattåg runt om i Europa. Utveckla gärna din tankar om internationellt tågresande. Är detta framtiden?
Didrik von Seth, VD SRF:
Givet att de nationella tågbolagen äntligen kan samverka finns det säkert flera möjligheter att utveckla detta. Det kommer dock att alltid vara på marginalen då tidsvinsten med flyg är oslagbar.
Mats Nyblom, reseanalytiker:
De flesta som vurmar för nattågen är nostalgiker. De längtar till sin ungdoms tågluffar. Jag tror att vi i framtiden kan ha en mer omfattande nattågstrafik i Europa än vad vi har idag (det är inte så svårt).
De nya sovvagnar som tas fram kan rulla i 230 km/h. Med en sådan produkt skulle den Europeiska nattågskartan kunna ritas om och nattågen skulle kunna vara ett alternativ över mycket längre distanser än vad vi är vana vid. Uppemot 2000 km. För att detta ska ske krävs dock olika former av kraftfulla och långsiktiga EU-övergripande beslut som i dagsläget känns osannolika. Dessutom är de statliga nationella järnvägsbolagen inte särskilt intresserade.
Det nattåget Trafikverket har upphandlat är av den mer tillbakablickande sorten. Det är också konsekvensen av att det bakomliggande politiska beslutet varken är kraftfullt eller långsiktigt. Avtalet är på fyra år och begränsade medel står till förfogande.
Nattågens styrka är att du kan vara utvilad på en destination tidigt på morgonen. SJ kan ju köra nattågen Malmö — Stockholm med god beläggning av den anledningen. Problemet är att produktionen i allmänhet blir dyr då nattågen tar få resenärer och fordonen rullar en ganska liten del av dygnets timmar. Det är också ganska små fönster för en attraktiv nattresa. Avgång 22-23 och ankomst 07-08.
Jan Ohlsson, flyganalytiker:
För tågnördar och miljöpartister, för turister några gånger i livet, annars i en förgången tid.
Emanuel Karlsson, VD, Rolfs Flyg & Buss och Solresor:
Väldigt skeptisk till nattåg. Fördelen med att kombinera resande med sovtid måste kommit till under medeltidens Europa då man kuskade runt med häst och vagn. Idag finns det ingen anledning till att hålla på så här såvida du inte har ett intresse av att uppleva hur det var förr i tiden. Framtidens snabbtåg tillåter extrema hastigheter, det kommer knappast bli någon tid för mer än en kort tupplur på en resa genom Europa.
Alexis Barnekow, VD Chatflights:
Eurostar och franskt inrikeståg har visat att tåg är ett mycket bra alternativ till flygresor på ca en timme. Från Sverige till kontinenten är det dock hopplöst tror jag, det är alldeles för opålitligt och obekvämt jämfört med flyg.
Johan Söör, VD First Camp:
Att köra nattåg kommersiellt från Sverige ner till kontinenten är dels tekniskt komplext, dels är det extremt svårt att göra det på en kostnadsmässigt konkurrenskraftig nivå jämfört med flygbolags kostnad per stol för motsvarande sträckor. Därför finns det numera väldigt få nattågsprodukter. Och i den statliga upphandlingen av subventionerad trafik var intresset väldigt begränsat. Passagerarvolymerna det rör sig om är dessutom små så det finns betydligt mer effektiva sätt att få ner utsläppen för samma peng.