Estniska snabbväxande Bolt har sedan starten för åtta år sedan blivit en jätte på mobilitetstjänster i Europa och Afrika. Financial Times utsåg i fjol företaget till Europas tredje snabbväxare.
På Stockholms pandemidrabbade taximarknad har företaget på ett drygt år tagit över ledarställningen. Det finns ingen officiell heltäckande statistik över taximarknaden, men såväl källor inom taxibranschen som Bolt själva hävdar att såväl Taxi Stockholm som Uber har blivit omkörda.
”Sett till marknadsandel har Bolt idag ungefär 55 procent, Uber 33 procent och Taxi Stockholm 12 procent”, hävdar Bolts pr-byrå Cloudberry och hänvisar till statistik från fintech-företaget Meniga.
Siffrorna kan ifrågasättas eftersom det inte finns något heltäckande statistik annat än för utfärdade taxilegitimationer och Transportstyrelsens länsvisa fordonsregister.
Uber och Bolt konkurrerar båda med de etablerade taxiföretagen i de tre storstadslänen, som i regel är anslutna till Svenska Taxiförbundet. Bolt finns dessutom i Uppland, Västmanland, Södermanland, Östergötland och Örebro län.
Av Transportstyrelsens statistik framgår att antalet taxibilar i företag utanför taxiförbundet har vuxit under pandemin, då nära 200 mindre åkerier gått i konkurs. ”Friåkarna” har sannolikt i stor utsträckning börjat köra för Bolt. Och det är i storstäderna striden står om marknadsdominansen.
I Stockholms län fanns den 1 september enligt Transportstyrelsen 6 770 taxibilar, bara 2 848 av dem tillhör företag som är medlemmar i taxiförbundet.
Den svenska taxibranschen hade 2019 omkring 40 000 anställda som omsatte cirka 14 miljarder kronor med hjälp av 18 500 taxibilar. I fjol tappade branschen runt 40 procent av sina intäkter på grund av pandemins inskränkningar. I dag finns bara 16 588 registrerade taxifordon kvar. Många förare bytte arbetsgivare, säger Bolts Sverigechef Albin Grkovic:
– Totalt välkomnade vi över 2 500 nya förare under pandemins första år och 55 procent av dem kom från den traditionella taxiindustrin. Vi växer kraftigt just nu i Sverige, men har svårt att hitta tillräckligt många förare. Vi skulle behöva knyta till oss närmare 2000 nya förare bara under det närmaste halvåret för att kunna möta efterfrågan på marknaden.
Fram till slutet av juli i år utfärdades enligt Transportstyrelsen 1 112 taxilegitimationer i Sverige, jämfört med 1 927 samma tidsperiod 2020 och 2 106 legitimationer samma tid 2019.
Att kunna beställa, följa och betala sin taxi via mobilappen har tveklöst slagit igenom. Bolt har också breddat sin affär till elsparkcyklar, elcyklar, bildelning samt mat- och paketleverans. Enligt företagets egna uppgifter har Bolt 75 miljoner kunder i 45 länder.
Leif Holmkvist