Under täckelsen för den andra linjen, Stockholm – Hamburg, visade det sig finnas en ganska udda konstellation. SJ AB, DSB och RDC. SJ känner du till, och DSB är danska statsbanorna. Men vad är RDC? Det heter egentligen RDC Deutschland Gmbh och är ett tyskt dotterbolag till det amerikanska bolaget Railroad Development Company med säte i Pittsburg. Bakom detta bolag står en excentrisk amerikan vid namn Henry Posener III som ständigt går klädd i fluga. Posener/RDC har mängder av engagemang inte bara i USA och Europa utan också i andra världsdelar. Man var ursprungligen engagerad i den första tyska uppstickare Hamburg – Köln Express. En verksamhet nu Flix train har tagit över.
Det tyska RDC förfogar över den vagnpark som ska användas i upplägget. Det är äldre kontinentala sov- och liggvagnar. Tåget ska bestå av sov- ligg- och sittvagnar. Huruvida någon restaurangvagn eller liknande ska gå med är oklart.
Sedan i juni kör det privata Snälltåget nattåg Stockholm – Berlin via Hamburg. Det är sagt att den upphandlade trafiken inte får konkurrera med denna trafik. Därför omfattar upphandlingen inte de dagar då Snälltåget kör, det vill säga upphandlingen omfattar 244 dagar per år. Tills vidare är det oklart om SJ/DSB/RDC kommer att köra en konkurrerande trafik de dagar Snälltåget kör, men att den då körs som ”kommersiell, icke upphandlad trafik” eller om trions tåg helt enkelt ska stå de dagar Snälltåget kör. Man ska vara klar över att Snälltåget inte erbjuder sovvagnar i sina tåg.
Avtalet är till att börja med på fyra år med två års förlängning.
Den som hade hoppats att vi i Sverige skulle få uppleva Europas alla nyaste sovvagnar, kapabla att rulla i 230 km/h kommer alltså att bli besviken. Den knappt 100 mil långa sträckan kommer att ta 12-13 timmar och farten lär inte bli över 160 km/h, kanske inte ens över 140. I dagsläget är det endast ett företag, den österrikiska järnvägen ÖBB, som förfogar över den nyaste vagntypen. Uppenbarligen gjorde man i Wien bedömningen att ett så pass kort avtal i Europas periferi inte var en tillräckligt attraktiv affärsmöjlighet för att sätta in en så exklusiv vagnmateriel.
Frågan är om det här är rätt väg om man önskar se en utvecklad nattågstrafik till och från Sverige. Till att börja med är blandningen av upphandlad trafik och kommersiell trafik märklig. Det är uppenbart att de riskerar att kannibalisera på varandra, Man valde också att komma i gång snabbt framför att skapa förutsättningar för en riktigt bra
Har varit i kontakt med SJ och enligt SJ har man inga planer på att ”sabba” för Snälltåget. Tvärtom är tanken att de parallella dagarna köra någon form av kompletterande trafik. Snälltåget kör i huvudsak på sommaren så det skulle då bli kommersiell trafik i någon annan relation, gissningsvis längre ner på kontinenten.
Detta är inte planerat och det kommer inte hända förrän till sommaren 2023. Sommaren 2022 är ju mer eller mindre över då trafiken startar den 1 augusti..
Det finns en uppenbar risk att tåget inte blir tillräckligt attraktivt och det leder till ett misslyckande. De som tvivlar på europeiska nattåg kan då få vatten på sin kvarn och de internationella nattågen kan än en gång självdö.
Givetvis är priset en viktig framgångsfaktor, om det vet vi ännu ingenting.
Analys: Mats Nyblom