Riksdagen gjorde så sent som i maj ett tillkännagivande att ett beslut om Bromma tidigast kan tas när flygbranschen återhämtat sig. Bara S, MP och V står bakom en snabbavveckling.
– Det finns två tillkännagivanden i riksdagen som visar en majoritet emot en avveckling. Formellt sett har regeringen möjlighet fatta beslutet själva. Men det vore anmärkningsvärt, säger Maria Stockhaus, M-ledamot i trafikutskottet.
– Utredningen bekräftar det som jag och andra framförde redan i april. Då hade Per Bolund (MP) budskapet att nu lägger vi ned Bromma för ingen flyger där. Men det är svårt veta hur bestående förändringar är. Och dagens presentation innebär inga klartecken till nedstängning, säger Anders Åkesson C-ledamot i trafikutskottet.
Utredaren, den tidigare statssekreteraren Magnus Persson, betonade i dagen presentation den osäkerhet som finns kring flygets framtid efter pandemin.
– Vår bild är att det finns kortsiktiga frågetecken kring återhämningen. Men vi ser med stigande vaccinationsgrad att flyget kommer tillbaka i snabbt takt. Återhämtningen kommer nu. Om vi stänger Bromma på kort sikt så tappar vi tillgänglighet i Stockholmsregionen, säger Carl Bergkvist, näringspolitisk expert på Stockholms handelskammare.
De var tidigare de mest envetna motståndarna till en avveckling av Bromma, men ser nu möjligheten till en sådan på längre sikt – om Arlanda utvecklas.
– Man måste fatta besluten rätt ordning, vi har inte råd avveckla Bromma innan man vet att Arlanda klarar det i kapacitet. Man borde först titta på Arlandas möjligheter till utveckling, säger Carl Bergkvist.
Anders Åkesson efterlyser också mer besked om kapaciteten på Arlanda.
– Om vi kommer till slutsatsen att rullbanekapacitet på Arlanda måste byggas ut då är det en lång process. Det har inte varit utredarens uppdrag. Men för mig och C är det viktigt vad händer ute i landet, att det går flyg tidiga mornar och kväll, och rätt många orter är beroende fungerande inrikesflyg. Men Arlanda och vad som händer under peaktime har inte varit fokus i utredningen, säger han.
Maria Stockhaus (M) menar också det är för tidigt att dra några slutsatser av det som hänt under pandemin.
– Vi måste avvakta och se hur marknaden ser ut efter pandemin. Det finns många frågetecken vi behöver ha svar på. En viktig faktor utredaren bortsett ifrån är hur Bromma och Arlanda hänger ihop. Det handlar om att säkerställa tillgängligheten till Stockholm. Här börjar man i fel ände, säger hon.
Något slutår för Bromma för hennes partis del vill hon inte sätta.
– Men avtalet med Stockholms stad löper till år 2038 och det måste alla förhålla sig till, men jag vill inte sätta något datum. Om regeringen går vidare och fattar beslut i frågan kommer vi att riva upp det vid regeringsskifte, säger Maria Stockhaus.
Kommer det bli en valfråga i Stockholm 2022?
– I så fall snarast en nationell valfråga, där många regioner uttryckt farhågor för Brommas framtid. Att Miljöpartiet driver frågan hårt är ingen hemlighet. Men intressant nog framkom i utredarens presentation i dag att man inte kan se tydliga klimatvinster med en stängning, säger hon.