Turismpengar är ett mynt med två sidor, och när pandemins begränsningar gjort att de stora turistströmmarna uteblivit har några av de stora stadsresemålen börjat tänka om.
– Vi har träffat representanter för Amsterdam, Barcelona och Florens och vi tänker alla på samma sätt, säger Hana Třeštíková, Prags borgarråd för turismfrågor till Bloomberg.
– Före pandemin hade överturismen blivit oss övermäktig, och pandemin gav oss en paus att pröva en del förändringar i vad våra städer representerar, hur vi marknadsför oss och hur vi kan satsa mer på kvalitet än kvantitet, säger hon.
Förut var det ”något för alla”. Men Amsterdams cannabishandel och legala prostitution, Barcelonas stadsstränder och Prags ölhallar har gett vad Geerte Udo, chef för amsterdam & partners, kallar ”negativa effekter”.
Amsterdam har infört böter för att dricka alkohol på allmän plats, och införde 2017 begränsningar för de som ville starta typiska turistbutiker som till exempel sålde souvernier, hyrde ut cyklar eller sålde våfflor i citykärnan. Med nio miljoner turister per år före corona gick det tio turister per invånare.
Tjeckiska huvudstaden Prag mottog före corona åtta miljoner turister per år, och i stort sett alla tog sikte på två platser: Gamla stadens torg och Karlsbron.
– Citykärnan tillhör inte pragborna längre. Det finns inte många lägenheter, och de som finns tillhör ofta utlandsboende, är omvandlade till hotell eller korttidsboende, säger Hana Třeštíková till Bloomberg.
Staden Prag driver nu ett förslag om att ge de lokala myndigheterna större makt att reglera omvandling till korttidsboende. I Barcelona har Airbnb samverkat med lokala myndigheterna i att ta bort tusentals uthyrare som inte följt bolagets regelverk.
Men pandemin har också gjort tydligt hur beroende städerna är av turismen. Runt 13 procent av Barcelonas ekonomi kan hänföras till turismen och 11 procent av jobben i Amsterdam.
Amsterdam tar nu två initiativ för att försöka förändra turismen i staden. Det ena är en kampanj riktad till främst Frankrike, Belgien och det egna landet som ska framhäva de kulturella upplevelser staden kan ge. Den andra handlar om att ”stimulera önskat beteende” hos unga män från Storbritannien som besöker staden.
Prag riktade sig under 2020 till inhemska besökare som före corona utgjorde bara 15 procent av stadens turister, men ser nu en bra ökning. Barcelona har inför en ”bäddpeng” var intäkter ska användas till att slå ett slag för att lyfta fram mindre turisttäta områden i och runt staden.
Text: JANNE SUNDLING