Hotellbranschen i Danmark pratar nu om att de står inför en ny verklighet, en ny normalsituation.
– Det här blir det nya normala när resebranschen ändrar riktning. Både affärsresandet och det privata resandet kommer att ändra sig generellt, säger Peter Høgh Pedersen, vd för Villa Copenhagen till tidningen Berlingske.
Dorte Krak, vd för Arp-Hansen Hotel Group, som äger 13 hotell, bland annat Tivoli Hotel och Phoenix Copenhagen, ser en beläggning på 25 procent mot 75 procent före coronakrisen.
– Man kan tycka det är synd för oss, men det är också synd för Danmark och Köpenhamn. För om man inte har en attraktiv turismindustri, så kan danska näringslivet, kulturlivet och gastromin inte vara med på den internationella scenen, säger hon.
Köpenhamn har drabbats hårdare än näringen i övriga landet av pandemin. Av de 31 miljarder kronor (42,5 miljarder SEK) danska turismen tappade under 2020 kom 28 miljarder (38,4 miljarder SEK) i huvudstaden.
– Det är inget som går över i år eller nästa år. Våra senaste förutsägelser är att vi kan vara tillbaka på 2019 års nivå under 2023 eller 2024, säger Søren Faerber, vd för danska Scandic Hotels till Berlingske.
Danmarks Statistik visade nyligen att Köpenhamn i juni hade 520 000 färre övernattningar än i juni 2019. Och tappet är störst bland utländska besökare, som var 86 procent färre än i juni 2019.
Samtidigt som branschen hoppas på en återhämtning möter de också ett problem som drabbar allt fler danska branscher: personalrekrytering. Arbetslösheten i Danmark var i juni 3,8 procent och är rent av lägre än vid coronautbrottet i mars 2020, att jämföra med 7,9 procents arbetslöshet i Sverige.
Nyligen presenterade Köpenhamns flygplats Kastrup sitt sämsta halvårsbokslut någonsin. Flygplatsens chef Thoms Woldbye vädjar nu till danska regeringen att sätta igång ett arbete för att stärka besöksnäringen.
– Jag tycker att hela branschen ska gå ihop för att göra Danmark till ett attraktivt land att besöka igen, så upplevelseekonomin kommer igång, och att regeringen kan stötta att Danmark marknadsförs som ett tryggt land att resa till, säger han.
Med nio av tio passagerare borta har de sett en liten svag ökning i juni, men tror inte att återhämtingen till 2019 års nivåer sker förrän tidigast 2023 eller allra senast 2025.
Före coronakrisen fanns 22 000 anställda i de verksamheter som finns på och kring Kastrup. I dag är de 13 000 anställda.
Flygplatsen ägs av danska pensionsfonden ATP och de kanadensiska lärarnas pensionsfond OTTP till 59 procent, danska staten till 39 procent, och några
mindre småägare.
Text: JANNE SUNDLING