Annons:

Premium

Reportage: Vi går husesyn på Landvetter flygplats

Travel News chefredaktör Viggo Cavling får en rundtur på Landvetters flygplats. Trots pandemin finns det stora planer för framtiden. Man drömmer om en tåglinje och det finns också en långsiktig vision om ytterligare en landningsbana. Idag finns dock inga konkreta planer på en ytterligare landningsbana. Men denna sommar välkomnar man ett nytt hotell med 223 rum. Text: Viggo Cavling

Det är den sista maj och Scandic inviger sitt nya hotell på Landvetter. Travel News är som enda affärstidning på plats för att bevaka öppningen.

Den nya byggnaden är en rektangulär låda signerad Göteborgs stjärnarkitekt Gert Wingårdh. Hotellet smälter fint in i den befintliga låga terminalbyggnaden i det att de har samma färg. Men materialen är olika. Originalbyggnaden från 1977 är i rostfritt stål. Den nya lådan som är sju våningar hög i aluminum. 

– Då 1977 på invigningen tyckte jag att det var världens modernaste byggnad med ett lågt, sluttande tak, säger Gert Wingårdh till Travel News under invigningen. 

– Mitt hotell är en ny årsring som kanske tar över. Med ett stort skärmtak eftersom det regnar i Göteborg.

I fasaden är 1300 flaggor instansade med små hål och under regnskyddet finns ett gäng färgglada flaggor. 38 av dem är unika.

Gert Wingårdhs flaggidé kom när han lyssnade på ett radioprogram om flyktingar under andra världskriget. Förhoppningen är att flygplatsens gäster ska mötas av en flagga de känner igen och förstås helst sin egen och känna sig välkomnade. 

Gert Wingårdh hävdar att han på invigningen den 3 oktober 1977 botade sin flygskräck genom att köra bil fort på landningsbanan. Det låter som en skröna, eftersom det redan då fanns regler hur man skulle uppföra sig på en flygplats. 

Idag är Gert Wingårdh en passionerad flygnörd som flyger mer än gärna. Flera gånger i månaden flyger han från Göteborg till Stockholm och tillbaka.

Uppdraget att skapa det nya hotellet på Landvetter vann Gert Wingårdh i två steg. Först gjorde man exteriör och stommen för Swedavia. Sedan fick kontoret i uppdraget att göra inredning av konferens, restaurang och lobby. Men själva hotellrummen har Scandic designat själva utan Gert Wingårdh. 

Nina Lilja är chef på Scandic Landvetter. 

– Du ska bo här för att ingången är precis vid terminalen. Det är väldigt nära. Du kan bada i pool och i bastun och se planen lyfta och landa. 

Något rumspris finns inte, utan det beror på beläggningsgraden. Man vill inte kommunicera några siffror förutom de som återfinns i Scandics kvartstalrapport. Trots envist tjat från Travel News.

Landvetter är Sveriges andra största flygplats och det självklara navet i västra Sverige. Under pandemin har trafiken förstås varit mycket begränsad och under det dygn som Travel News tillbringar på flygplatsen lyfter och landar mindre än ett plan per timme. 

Det nya hotellet är utvecklat och byggt av Swedavia. Det statliga flygplatsbolaget som driver tio av landets flygplatser har bestämt sig för utveckla sina lufthamnar. Det innebär att man vill bygga ut och skapa mer kapacitet för flygbolag och förstås öka antalet passagerare. Men man vill också vara en aktiv fastighetsägare och skapa flygplatsnära byggnader som skapar mervärde med flygplatsen som ett kommunikationsnav. Hotell förstås, men också logistikbyggnader. De senare blir allt viktigare när många svenskar nätshoppar på internationella sidor och vill ha sina varor inom några dagar. 

Det nya hotellet kommer att drivas av Scandic, men fastigheten är såld till fastighetsbolaget Midstar för 550 miljoner kronor, enligt Travel News uppgifter. 

Midstar är ett fastighetsbolag som precis som Pandox är specialiserade på hotellfastigheter. Men där upphör skillnaderna, Pandox är ett publikt bolag på Stockholmsbörsen. Midstar är finansierade av ett gäng pensionsbolag och deras behov att berätta om sina affärsmodeller är noll och intet. Travel News får en pratstund med vd Peter Tengström. Men det blir inte ett enda citat.

Efter visningen av det nya hotellet får Travel News rundtur på Landvetter med flygplatschefen Anna Strömwall, miljöchefen Therese Ahlin och kommunikatören Linda Larsson. Alla har munskydd när vi är inne i ankomsthallen. Men om någon passagerare vägrar munskydd finns det inga möjligheter att tvinga vederbörande, däremot är det en stark rekommendation att bära munskydd på Swedavias flygplatser i linje med internationell flygbranschstandard. Vi börjar med att passera genom den numera centrala säkerhetskontrollen. Förr kunde de passagerare som bara reste inrikes välja en egen snabbare väg, men sedan några år är det samma kontroll för alla resenärer. 

– Det ger ett bättre utnyttjande av våra resurser, förklarar Anna Strömwall. Hon var varit flygplatschef på Landvetter i tre år, men har en lång karriär bakom sig på Swedavia och tidigare Luftfartsverket.

Det tar bara en minut att komma fram till säkerhetskontrollen, men där kan det ta betydligt längre tid beroende på vem som står framför en i kön. 

De flesta butiker och matställen på andra sidan kontrollen gapar tomma. Men efter pandemin beräknar Landvetter att det femtiotal bolag som flyger från Landvetter är tillbaka. De tre stora lågprisbolagen i Europa: Ryanair, Easyjet och Wizz Air flyger alla på Landvetter. Man har även lyckats locka till sig mellanösternbolag som Qatar Airways och Turkish Airways. 

Det finns än så länge bara en landningsbana på Landvetter. Den är 3300 meter lång och 45 meter bred. Man vill hålla gräset bredvid landningsbanan kortklippt för att undvika att locka till sig insekter, som i sin tur kan locka till sig fåglar. Flygplatsen har skyddsjägare som bevakar området och bland annat ser till att skrämma bort fåglar, vid behov.

Landningsbanan går från norr till söder på grund av att det ofta förekommer sydvästliga vindar på Västkusten och vi börjar att åka buss till den norra sidan. Här huserar bland annat Jivair och EFS, bolaget som tar hand och serverar de flesta som reser med privatjet. Denna trafik har inte påverkats mycket av corona. 

Ett streck i betongen på rullbanan visar att här går gränsen för säkerhetskontrollerat område. Passerar vi denna gräns behöver vi genomgå säkerhetskontroll igen.  Vi  vänder om och kör söderut. Vi passerar de konstgjorda dammarna som samlar upp dagvatten, som renas där. På södra sidan finns också brandstationen och det område som brandmännen varje vecka övar på. Vår chaufför arbetar också som brandman på flygplatsen. 

Man har höga miljömål på Swedavia. 2030 vill man att inrikesflyget ska vara fossilfritt och 2045 ska samma sak gälla för det internationella flyget. 

Det finns också långsiktiga visionsplaner i flygplatsens så kallade masterplan på ytterligare en landningsbanan på Landvetter, men det är först om 30-40 år och idag finns inga konkreta planer på en ny landningsbana. Betydligt närmare är höghastighetståget som i viss planering har en station inritad på Landvetter. Den nya linjen ska gå mellan Göteborg och Borås och sen vidare till Jönköping och upp till Stockholm. 

Trafikverket utreder frågan, men än är inget beslut i frågan fattat. 

Blir det en linje till Landvetter så kommer spåren att ligga under marken och uppgången bli någonstans på dagens parkeringsplats. Och när en invigning av detta sker kommer förstås Travel News att vara på plats.