Måste säga att jag blev lite förvånad över de våldsamma reaktionerna på debattartikeln: ”Resebranschen måste sluta med förskottsbetalning”. Jag menar, om vi i en affärstidning om reseindustrin inte kan prata om våra betalningsvillkor och vad som kommer att trigga i gång ökad försäljning så är det illa. Vi är i ett läge där vi måste vända på alla stenar och se vad som finns på baksidan.
Jag minns för några år sedan när jag träffade en hotelldirektör som var upprörd på fenomenet fritt bredband. Varför skulle gästerna inte betala extra för detta? Det kostade ju att sätta upp servrar och ledningar? Ja, det är klart att sitter man inte i kundens knä och kan hens verklighet så är dessa frågor självklara. Den framgångsrike entreprenörens uppgift är både att ta fram det kunden tycker är självklart och det som inte förväntas. För det senare kan man ta bra betalt. Men wifi, toalettpapper och rena handdukar är självklarheter på ett hotell, inget man vill betala extra för. Spa, champagne och en cykeltur är jag dock beredd att betala ganska mycket för vid behov. Jag gillar också hörnrum och det vill jag betala riktigt mycket extra för.
***
Jag tycker personligen att förskottsbetalning är okej, men hade jag valet skulle jag förstås gärna betala min resa i efterhand när jag är framme. Nyligen åkte jag tåg från Malmö till Stockholm och resan blev försenad i fem timmar på grund av en olycka utanför Hässleholm. Vi blev uppmanade av konduktören att gå och söka ersättning på nätet. Där läste jag att halva biljetten skulle kunna komma tillbaka efter en utredning. Svar om några månader. I skrivande stund har det inte hänt något alls och jag väntar fortfarande på ett besked. Det är klart att om min resa skulle betalas i efterskott så hade jag hållit inne med pengarna.
Att det kan bli problem vid förskottsbetalning är ingen nyhet efter corona. Att ta någons pengar och inte leverera är något av det mest korkade man kan göra. Varje vecka får jag fortfarande mejl från frustrerade kunder som vill ha pengar tillbaka vid inställda flygresor. Jag har förstås ingen lösning på detta problem, men jag tror att de är viktiga att prata om. Speciellt i en affärstidning om reseindustrin. Det faktum att reseföretag tycks rädda för förskottsbetalning gör det bara än mer intressant.
***
På Facebook rasar just nu en debatt om SAS och det faktum att man flyger med estniska flygplan och irländska piloter. SAS sägs sälja en Bentley, men i verkligheten är det en Skoda som flyger runt i Sverige och Europa. Hur kan den svenska, socialdemokratiska regeringen som sponsrat vårt fina flygbolag med åtskilliga miljarder godkänna detta? Ja, det är konstigt, men jag är inte förvånad. SAS måste hålla nere sina kostnader om bolaget ska kunna ta marknadsandelar från Ryanair och Wizzair. Jag tror tyvärr att de resenärer som vill betala några hundralappar extra för att flyga med en svensktalande pilot är ganska få. Men debatten lär fortsätta.
***
Nästa vecka är det augusti och det innebär att vi skruvar upp nyhetstempot ytterligare några snäpp på Travel News. Nyhetsbrev ska komma i ottan och det blir fler dagliga nyheter och förstås mer premium-material. Hösten kommer att blir otroligt intressant när vi kommer att se hur affärsresandet utvecklas. Jag är inte alls lika säker på att raset kommer att bli så stort som många befarar. De meningslösa mötena kommer förstås att bli zoom-möten även efter pandemin, men att träffa kunder och faktiskt sälja är alla företags själ. De riktiga affärerna uppstår när människor möts och kan ta och lukta på varandra. Det är i dessa möten som två plus två blir sex och tio. I höst är vår plan att åter köra Travel News Market den 11 november. Du bokar din monter här. Vi planerar också en regional turné vid namn Travel News Business Forum, målet är skapa reseindustrins eget Gasellen. Mer om detta inom kort. Ha en skön helg så hörs vi igen på måndag.
7 kommentarer