Cybersäkerhet är i största fokus hos Revolut som erbjuder digitala finansiella tjänster till hela 15 miljoner användare världen över. Bolagets team för bedrägeri- och riskhantering arbetar för att upptäcka och förebygga bedrägerier dagligen. Revolut arbetar för att öka medvetenheten om olika typer av bedrägerier så att användare kan skydda sig själva och sina nära och kära.
Den vanligaste semester-svindeln är för bra för att vara sann
Bedragare ser resesugna som letar semestererbjudanden på nätet som en möjlighet till svindleri genom köp-bedrägerier. Dessa bedrägerier är en typ av APP-bedrägeri där offret betalar för varan eller tjänsten, som de senare aldrig får och som kanske inte ens existerar. APP står för Authorised Push Payment, och är vanliga betalningar som görs med hjälp av digitala banktjänster. Betalningen auktoriseras och “pushas” från kontot till mottagaren.
APP-bedrägerier kan ske i olika former:
Phishing – Email
Smishing – Sms
Vishing – Telefonsamtal
Bedrägerierna kan också aktiveras genom bluffannonser på sociala medier eller på bokningssidor. Bedragare kommer ofta med orealistiska erbjudanden eller tar kontakt med offer som inte aktivt letat erbjudanden. De flesta bedärägerierna har en sak gemensamt: Låter något för bra för att vara sant så är det ofta just det, inte sant. Revolut tipsar här om sju steg till hur du undviker semester-bedrägerier.
# 1 Kör en cyberhygienkontroll inför semestern
Ta bort alla appar och konton på olika hemsidor som du inte använder. Kontrollera sekretessinställningarna på dina sociala mediekonton för att se till att du bara delar information med de du litar på. Se till att aktivera multifaktorautentisering där det finns tillgängligt, för att stärka kontots säkerhet (exempelvis din email!).
Att regelbundet uppdatera dina lösenord och ta bort appar och profiler du inte längre använder bör vara en del av din cybersäkerhetsrutin – semesterperioden kan vara en bra tid att börja.
# 2 Lita inte på otroliga erbjudanden
Det är viktigt att jämföra erbjudandet med vad det kostar hos välkända resebolag under samma datum, som referens. Om erbjudandet i fråga är avsevärt mycket billigare kan det vara en bluff.
# 3 Håll koll på loggan
Känner du igen loggan på hemsidan du besöker, kolla noga att loggan är äkta genom att jämföra detaljerna med en bild på den riktiga loggan. Revolut rekommenderar också att leta efter loggor av välkända kvalitetscertifieringar vid sidan av resebolagets logga. Seriösa researrangörer är till exempel ofta medlemmar i kända handelsorganisationer. Dessa kan enkelt hittas på alla sökmotorer.
# 4 Lita bara på interna betalningssystem!
De mest kända resebolagen har alla system och åtgärder mot bedrägerier på plats, men bedragare använder ibland dessa hemsidor för att svindla. Det enklaste sättet att upptäcka bluffannonser på betrodda hemsidor är att se upp för betalningslänkar som leder dig utanför den officiella webbplatsen. Exempelvis betalning genom banköverföring utanför hemsidans interna betalningssystem.
# 5 Kontakta inte privatpersoner utanför de officiella plattformarna
Plattformar där du kan boka boende tillåter inte direktkontakt mellan dig och den du bokar av utanför plattformens e-postsystem, i syfte att avskräcka bedragare. Har värden skrivit ut sitt privata telefonnummer eller mailadress i annonsen bör du alltså fatta misstanke. Revolut rekommenderar att man använder plattformens interna kontaktsystemet – åtminstone som en första kontaktpunkt.
# 6 Kontrollera onlinerecensioner – och upptäck de falska!
Det är en bra vana att kontrollera bokningssidans kundrecensioner och den senaste aktiviteten på deras sociala mediekonton. Bedragare kan skriva falska recensioner för att få dem att se bättre ut. Men det finns några kännetecken som till exempel för många liknande recensioner, för nya eller för faktatomma, liksom recensioner lämnade av icke-betygsatta medlemmar på plattformen.
# 7 Se upp för för återbetalnings-bedrägerier
På grund av den pågående pandemin kan resenärer behöva hantera flygavbokningar och återbetalningsförfrågningar i större utsträckning. Kriminella ser detta som möjligheter till att svindla kunder på ett antal sätt via bland annat sociala medier, phishing-email eller falska telefonsamtal. Se upp om du ombeds betala en avgift för hanteringen av ditt avboknings- eller återbetalningsärende, särskilt om du omdirigeras till en extern webbplats eller om du ombeds lämna dina bankuppgifter i telefon.