Annons:

Resia AB säljer Bengt-Martins AB

Resia AB har tecknat ett avtal gällande försäljning av samtliga aktier i dotterbolaget Bengt-Martins AB. Bengt-Martins har sitt säte i Karlstad och har förutom i Karlstad, även medarbetare i Sälen. Köpare är det göteborgsbaserade bolaget Magic Carpet Group som sedan tidigare äger OLKA Sportresor i Göteborg. Köparen tillträder den 9 augusti 2021 i ett pressmeddelande..

– Beslutet om att sälja Bengt-Martins har tagits för att renodla och stärka vårt fokus inom B2B-området, säger CEO Eva Moen Adolfsson i ett pressmeddelande. Det är med varm hand vi lämnar över ett av de starkaste och finaste varumärkena till ännu ett familjeägt företag och jag är övertygad om att de nya ägarna kommer att ta hand om Bengt-Martins på bästa möjliga sätt. Denna försäljning innebär att vi nu får en ökad möjlighet till att lägga full fokus på att vidareutveckla B2B-affären, som är stommen i Resias erbjudande framöver.

– Vi är mycket glada över att denna affär gått i lås och ser fram emot att vara med och bygga ett Bengt-Martins som är ännu starkare än tidigare. Trenden med semester, upplevelser och rekreation i Sverige och Norden har förstärkts under pandemin och där kommer Bengt-Martins bli en vinnare, säger Stefan Gustafsson och Joel Lindeman på Magic Carpet Group i ett pressmeddelande. 

B2B affären för Resia, som inkluderar affärsresor, möten & konferens samt kongress, kommer att utgöra grunden i kunderbjudandet inom Resia. Inom semesterresor behålls ett digitalt utbud för privatkunder fortsatt på Resia.se.

Magic Carpet Group som ägs av familjerna Lundström och Gustafsson, äger sedan tidigare OLKA Sportresor AB som är en av Sveriges ledande aktörer inom träningsläger och cuper inom alla de stora sporterna samt biljetter till alla de stora ligorna och idrottseventen. Avsikten är att skapa en grupp av specialiserade företag som är ledande i sina segment inom resor och upplevelser. 

4 kommentarer

  1. Nisse: Konkurs…. Resias resa…. Okunnigt.
  2. Anna: Bengt Martins är väl de som dragit in pengar till Resia under alla år? Och även Box Office som ju också är sålt. Online-satsningen med Resfeber gick ju inte heller nåt vidare då man satte människor som var pinsamt omedvetna om hur online-världen fungerar på uppdraget. Att bara behålla affärs, konferens och grupp där resandet kommer att förändras radikalt efter pandemin, då kan kan man väl lika gärna lägga ner på en gång? Vakna Resia, det är 2021.
  3. Travelman: Resia är väl under rekonstruktion? En uppdatering vore bra med en artikel/Inslag/nyhet som ovan.
  4. Kejsar Nero: Resia har för vimsig och utsmetad affärsmodell - allt åt alla, dvs leisure, affärsresande, kryssningar, box-office, online och butik osv samt alla marknadskanaler (bloggar, newsletter, presentkort, meta, adwors, kampnjer etc). Skall man lyckas måste man vara bäst och gå på djupet. Resia borde blivit uppköpta av Stena Line i Göteborg. De äger ju redan Sembo. Så hade en blind höna hjälpt en annan blind höna. Och Stena Line betalalt för tokerierna varje år i 10 år. Gått 20 miljoner minus varje år i 10 år. Ingen höjer på ögonbrynen. Det är lite som kejsar Nero som spelade fiol medans Rom brann ned (dock inte sann historia, men kul). Sen kanske Sembo/Stena Line borde sluta spela golf med varandra och inte hoppas att någon annan skall var livboj. Blir en väldigt dyr golfrunda. Men lite också som Resia fungerat. Slå ihop dessa företag borde ju vara klockrent? Samla alla på en plats.