På vägen hem från Järvsö läste jag ut Jan Carlzon senaste bok: Se människan. Den är en uppföljning på hans internationella klassiker Riv pyramiderna som kom 1985. Jan Carlzon, snart 80 år, skulle varit med säsongens sista Travel News Talks, men fick förhinder. Han har dock lovat att vara med i säsongens första program i höst.
Det är omöjligt att inte älska Jan Carlzons sätt att berätta, hans historia är nämligen oemotståndlig. Att en kille från Nyköping kan bli chef över Skandinaviens största flygbolag och förvandla detta till världens bästa flygbolag. Hans framgångsrecept är att lita på sina medarbetare och ja, se människan.
Det låter som en saga, men varje ord är sant.
Okej, nu blev inte allt Jan Carlzon tog i guld. Exempelvis it-hajpen i slutet på nittiotalet som slutade med ett fantastiskt magplask. En annan grej som inte blev så bra var SAS strategi att äga allt från kreditkort till limousineservice och hotell. Företag som går bra har en tendens att köpa saker de inte behöver framför att dela ut pengar till aktieägarna.
SAS på Carlzons tid verkade på en oligopolmarknad och det var i ärlighetens namn inte jättesvårt att tjäna pengar. Det handlade om att smörja affärsresenärerna på ett smart sätt. Detta gjorde Jan Carlzon på ett formidabelt sätt och lyckades rädda SAS från katastrofens rand.
Det är många anekdoter i boken.
När man läser om hur familjen Wallenbergs gamla oligarker är inne på och petar i små detaljer som vilket tryckeri SAS personaltidning nyttjar häpnar jag. Att driva företag förr var enklare. Speciellt i Sverige efter andra världskriget. Men troligen kommer våra barnbarn tycka samma sak när de läser om 2021.
Att driva ett flygbolag handlar inte bara om ekonomi och få kunderna att betala så mycket som möjligt.
Det handlar i ännu högre grad om politik.
I SAS fall idag är det samma problem som när Jan Carlzon satt i cockpit. Två regeringar slåss om att deras flygplats ska vara störst. Jan Carlzon fick gå för att han misslyckades med en stor fusion i början på åttiotalet. Danskarna hoppade ut i en fallskärm för att rädda Kastrup.
På samma sätt slåss i dag statsråden Ibrahim Baylan och Tomas Eneroth för att Arlanda ska vara Nordens ledande flygplats. Ingen kan acceptera att vi, Skandinavien, är i utkanten av Europa och att vi aldrig kommer att bli en global nod som London, Amsterdam eller Frankfurt. I politiken handlar det att om att bygga allianser med små människor man inte tycker om.
Här misslyckades Jan Carlzon stort.
Det hade varit intressant med en tredje bok med arbetsnamnet Se fienden och överlista hen. Den kanske kommer när Jan Carlzon fyller 90 år.