Hur ska reseindustrin få mer uppmärksamhet i allmänmedia och i förlängningen en starkare ställning i samhället i stort? Den frågan intresserar förstås mig som arbetar på en affärstidning med ett tydligt avgränsat bevakningsområde.
Först: vad har reseindustrin att vinna på detta? Svaret är förstås att det är bra om regering och riksdag i tider av kris vet vad reseindustrin pysslar med och kan räcka ut en hjälpande hand. De som arbetar på regeringskansliet och olika departement är förstås välutbildade hårt arbetande tjänstemän och politiker, men de är också populister och kappvändare av rang.
Deras verklighet styrs av SVT:s Rapport och DI:s nyhetschefer. Tycker de senare att en näring eller bransch behöver stöd och uppmärksamhet så kommer de att skriva och göra reportage om detta. Och medierna i sin tur styrs av två saker.
- Man vill fylla sina sändningar och sina vita förr papperssidor med något vettigt.
- Man vill inte att de ska vara tomma.
Följaktligen, de personer och branscher i näringslivet som som kan leverera bra innehåll och svarar när medierna fråga får uppmärksamhet.
(Det bästa exempel i Sverige är rennäringen som omsätter ynkliga 230 miljoner kronor per år.)
Detta leder till att det skapas nationella profiler som medierna kan ringa till när det är tomt i rutan eller på sidan.
Reseindustrins bästa exempel de senaste tjugofem åren är Lottie Knutson. Hon har gjort ett lysande jobb, inte bara för sitt eget varumärke utan för hela reseindustrin. Det som förvånar mig som är ganska ny i branschen efter bara tre år på posten som chefredaktör är att hon är så ensam. Varför finns det inte tio personer som vill bli minst lika kända som Lottie. Ja, jag vet att Petter Stordalen också syns och hörs mycket. Det ska han ha en elogé för. Men sen är det ganska tomt.
Ja, som ni märker är jag irriterad.
Och förklaringen är att jag under våren har försökt fylla vårt veckoprogram Travel News Talks med profiler från reseindustrin. Jag vänder mig till stora börsbolag, jag vänder mig till små operatörer, jag vänder mig till varumärkes- och marknadschefer, jag ringer lobbyorganisationer och får ofta samma kvar. Det är för kort framförhållning. De prioriterar interna möten och processer. Alltså lobbyorganisationer och stora företag som har hundratusentals kunder.
Alltså, detta duger inte om man vill var en näring som är viktig och betydelsefull.
Är det någon som undrar varför Zlatan har blivit en av världens bästa fotbollsspelare? Jo när det kommer en boll mot honom så gör han något fantastiskt – blixtsnabbt.
Så måste den som vill synas och höras i dagens samhällsdebatt också agera. Att ställa upp och tacka ja när jag mejlar eller ringer från Travel News och vill ha en kommentar eller en uppgift är ruta ett.
Nu tycker jag ändå att det har blivit bra program och att vi haft många häftiga och smarta gäster som sagt mycket klokt och vettigt.
Tack alla gäster som varit med.
Nästa vecka kör vi säsongens sista program med två gäster: Parks & Resorts vd Christer Fogelmarck och bokaktuella Jn Carlzon.
Att den senare vid 80 års ålder fortfarande är en av reseindustrins mest kända profiler är inte ett styrkebesked för näringen.
Men det ska bli faschinerade att höra vad Janne säger.
Jag träffar ständigt människor som under åren mött Jan Carlzon i olika epoker och situationer. Alla berättar om en extrem social kompetens.
Det är som om han har service i blodet.
Jag kan inte tänka mig något finare.
17 kommentarer