Annons:

Premium

Taxiförbundet om plattformsbolagen: “Vi håller dörren öppen för dem”

I Travel News Talks möter vi aktuella och intressanta människor från både resebranschen och näringslivet och djupdyker i omdiskuterade ämnen. Bawer Coskun är ny tillförordnad vd för Taxiförbundet och i programmet går vi igenom några av taxibranschens stora utmaningar; Uber, Bolt och svarttaxi.

Har du ännu inte hunnit se det senaste avsnittet av Travel News Talks? Här guidar vi dig i de viktigaste och mest omtalade delarna i avsnittet. 

Vad är taxiförbundet och vad gör dem? 

– Det är en branschorganisation som representerar alla taxibolag i Sverige, vi har ungefär hälften av dem som medlemmar hos oss. Vårt uppdrag är att påverka beslutsfattare för att skapa goda förutsättningar för branschen och en sund och hållbar utveckling för taxibranschen. 

Varför valde de just dig för den här tjänsten?

– För jag kan taxi och har jobbat med det i snart 15 år och har representerat de allra största bolagen i Sverige, bland annat Taxi Stockholm i tio års tid. 

Taxibranschen avreglerades i Sverige 1990, vad är problemen enligt dig? 

– De flesta länder i Europas taxibransch är reglerade. Det som har vuxit fram som problem är en överetablering av bolag i storstäderna och brist på bolag i mindre orter. Det finns också flera positiva saker, bland annat att det är mycket lättare att få tag i en taxi i dag. 

Vad vill taxiförbundet se för lösning? 

– Vi tror inte på en återreglering, men något däremellan med en viss sorts kontroll. Till exempel att det inte bör vara tillåtet att fritt fram starta nya bolag och ha hur många taxibilar som helst i en stad. 

Coskun om.. 

Taxibranschen nedgång på 80 till 90 procent: 

– Vi överlever genom bland annat Region Stockholm som låter taxibilarna köra ut coronatester. Även genom färdtjänsten och skolresor. 

Uber och Bolt: 

– Det är positivt med ny innovation och nya bolag som dyker upp förutsatt att man följer spelreglerna, vilket de inte har gjort hela tiden. Men vi ser positivt på att de också vill närma sig den vanliga branschen, tidigare har man inte velat det. Sakta men säkert börjar de att rätta sig i ledet och det är tack vare taxiförbundet som trycker på på politiker. Vi håller dörren öppen för dem. 

Kommer de att gå med i Taxiförbundet? 

– Uber vet jag inte, de är väldigt svåra att få tag i. De har en kommunikationskanal och det är i Silicon Valley, men Bolt är ett europeiskt företag och de har vi en god dialog med. 

Vad är problemen med Ubers betalningssystem?

– Man undanhåller pengar, för några dagar sedan kom nyheten om att de undanhöll 6 miljoner dollar i skatter genom olika skalbolag. Vissa kan tycka att det är innovativt och uppfinningsrikt men de länder man verkar i går miste om intäkter och det påverkar en sund samhällsutveckling, vilket är ett problem tycker vi. 

Kunder vill åka med de billigaste bolagen, hur ska Taxiförbundet lösa detta? 

– Jag vill också resa billigt, men billigt är inte alltid bra och det är inte en hållbar utveckling för det bolag som kör med rabatterade priser. Har vi en konkurrens på lika villkor så kan vi ha en sund utveckling av branschen och en sund samhällsutveckling generellt. Att åka en taxiresa med ett traditionellt bolag kostar 150 kronor jämfört med ett plattformsbolag som rabatterar priset till 40 kronor, ekvationen går inte ihop. Därför tycker vi att om man rättar sig efter spelreglerna så kommer man inte att kunna hålla sig till de låga priserna, förutsatt att man inte dopar sig in i marknaden och får investeringsstöd. 

Utanför storstäderna finns det svarttaxi via sociala medier, berätta om det: 

– Det är också ett jättestort problem. Med plattformsproblemen har man i alla fall någon att kommunicera med och få respons, men det här används frekvent på sociala medier. Dels kan man inte nå Facebook och få dem nedstängda för det tar för lång tid och dels så växer fenomenet. I småstäder är taxin dels beroende av dessa resor hem från krogen, när dessa sidor dyker upp och slukar upp kundbasen så riskerar taxin att försvinna.

Vad är det stora problemet? 

– Det kan slå ut den traditionella taxin som finns i små orter, slås den ut finns det inte taxi till färdtjänsten till exempel. 

Vad gör polisen? 

– De säger att det är brist på resurser och det finns inga tuffa straff att tala om. 

Vad har du uppnått om fem år som vd för Taxiförbundet? 

– Att taxi är en naturlig del av kollektivtrafiken och att vi är en naturlig del i den gröna utvecklingen som sker. Förhoppningsvis har vi också med oss Uber och Bolt med oss i förbundet då. 

Är du kvar på Taxiförbundet om tio år? 

– Det hoppas jag verkligen. 

Var ska du åka på din semester? 

– Det blir nog kanske någonstans i Sverige.