Har du ännu inte hunnit se det senaste avsnittet av Travel News Talks? Här guidar vi dig i de viktigaste och mest omtalade delarna i avsnittet.
Enbacka om..
det tuffaste med pandemiåret 2020:
– Att vi inte har vetat när det ska ta slut. Självklart har det varit en jättestor omställning med att vi inte kunnat operera under det här året och det har varit helt andra saker som vi har fått fokusera på. Vi har fått jobba med scenarios, vi har inte fått vara på kontoret och så har vi fått ställa om hela vår kostnadsmodell för att klara det här året.
att flyga hem människor vid pandemins utbrott:
– Vi hade över 30 000 som vi tog hem och jag tror att vi aldrig kommer att glömma den helgen i mitten av mars när vi i princip stängde ner en hel värld. Är det något vi är bra på, på TUI, så är det att plocka hem och ta hand om vår kund, det här är vi tränade för.
Vad kostade det att flyga hem så många?
– Det klart att det var stora kostnader, men det är vårt ansvar, det var aldrig ett frågetecken om att vi skulle göra det här. Det är den trygghet du har när du reser med oss på TUI eller andra paketresor.
TUI har inte lånat pengar av staten för att betala tillbaka inställda resor, hur kommer det sig?
– Vi har valt att söka finansiering som grupp och därmed fått stöd av den tyska staten, men vi har också jobbat med att effektivisera vår egen kostnadsmodell och ställt om oss för att klara den här situationen.
Har alla kunder fått pengarna tillbaka vid inställda resor?
– Alla har fått pengarna tillbaka vid inställda resor. Självklart med de mängder som vi hade från början var det en svår utmaning, administrationen var inte byggd för det, men i dag är den faktiskt det.
Vad tycker du om regeringens strategi att låta resebolag låna pengar för att betala tillbaka resenärer?
– Kan man inte operera som bransch så tror jag att stöd är viktigt
Vissa anser att dessa lån snedvrider konkurrensen, vad anser du?
– Det viktigaste just nu är att få igång resandet. Det viktigaste stödet vi kan få i dag är att få igång branschen igen. Om det snedvrider marknaden får man fundera på, men jag tror att det är viktigt att stödja en bransch som inte har kunnat operera.
TUI har tappat 88 procent i stort och 61 procent i norden, vad har du för kommentar på det?
– Ett år där vi inte har kunnat operera så har vi inte heller en finansiell påverkan på vårt resultat, det tror jag att de flesta förstår.
Hur kan man överhuvudtaget överleva som företag med sådana siffror?
– Dels har vi tittat på våra egna kostnader och vilka delar som går att plocka bort, TUI har också, som tidigare nämnt, fått stöd av den tyska staten. Men vi är väldigt stabila just nu och kan hantera sommaren som är på ingång.
Vad säger du om sommaren 2021?
– Tittar vi i närtid så är det väldigt lite kapacitet som finns i marknaden och efterfrågan är mindre än ett normalår. Det vi ser med vaccinationen är att efterfrågan börjar öka och från och med förra veckan har vi börjat operera. Är det något som jag har saknat under det här året så är det att inte ha kunder ute i världen, så det känns fantastiskt att börja med det igen.
Kommer TUI att fortsätta med sina inrikessatsningar?
– Ja, jag tror på en annan mix av resor framöver. Men huvudfokus kommer att ligga på semesterdrömmar utomlands.
Var vill folk resa just nu?
– Vi vill tillbaka till där vi har haft det bra. Kortsiktigt blir det klassiska resmål som Grekland, Cypern, Mallorca och Kanarieöarna. Till vintern så ligger Thailand högt upp.
Kommer det vara som vanligt när man kommer till Grekland eller Mallorca?
– Vi jobbar väldigt nära destinationerna och myndigheterna för att säkerställa ett tryggt resande. Munskydd är obligatoriskt på vissa platser, men upplevelsen generellt kommer att vara sig väldigt, väldigt lik.
Jessica Enbacka har arbetat på TUI i nästan 20 år, hur kommer det sig:
– Jag har världens roligaste jobb, i världens roligaste bransch. När jag började på TUI för 20 år sedan så fick jag ett tips om att det här är ett företag som aldrig står still och hela tiden är med och driver utvecklingen framåt, och det har gjort att jag har stannat kvar så länge. För om det är någonting jag gillar så är det att driva utvecklingen framåt.
Du började som pricing analyst på företaget, vad gjorde du då?
– Jag satte priser på våra resor och produkter och på den tiden var det väldigt spännande eftersom det priset du satte, var det pris du fick leva med i ett helt år. Kvällen innan prissättningen korrigerade man varje pris väldigt noga så att det inte fanns några fel. I dag är det helt annorlunda, nu är det tillgång och efterfråga som styr våra priser.
Du har aldrig jobbat som reseledare?
– Nej, det har jag inte. Jag är ekonom i grunden så jag bidrar med den kompetensen samtidigt som andra har bakgrund av att arbeta som reseledare och bidrar med den kompetensen, jag tror på en mix av både kompetenser och människor.
Känner du att du har service i blodet?
– Jag tror inte att vi kan vara i vår bransch utan att ha kunden och service som är det första du tänker på när du vaknar på morgonen och det sista du tänker på innan du somnar på kvällen. Det är det som är så häftigt med vår bransch, att vad du än gör så är det kunden som du tänker på.
Är du kvar på TUI om tio år?
– Det är en spännande bransch och jag tror att det kommer att hända massor under de närmsta åren, så jag tror nog att vi ses här om tio år igen.
Var reser du helst på semestern?
– Jag är som gemene man. Det blir ett återbesök på Blue star village på Cypern.