Har du ännu inte hunnit se avsnittet med Stefan Sjöstrand i Travel News Talks? Här guidar vi dig i de viktigaste och mest omtalade delarna i avsnittet.
Sjöstrand om..
hur bra Skistar har klarat pandemin:
– Vi ska inte ge betyg på oss själva men vi har fått ett väldigt gott betyg från gästerna, mer än 80 procent har känt sig trygga och säkra i vår miljö under pandemin, och det var ett mål för oss att både gästerna och medarbetarna skulle känna sig det.
hur bra regeringen har skött pandemin:
– Det har varit en lång pandemi, snart 1,5 år, och jag tycker att regeringen agerade väldigt kraftfullt i inledningen och var väldigt generös i sitt sätt att hantera krisstöd och olika typer av åtgärder. Under den andra vågen har det varit lite svårare för mindre företag att få ut krisstödet. Själva krisstöden i sig tycker jag är bra, men just hanteringen av utbetalningarna har varit mindre bra.
säsongen för Skistars del:
– Jag är jättestolt, vi är ett av få företag i branschen som tjänar pengar i den här pandemin. Svenskarna har semestrat på hemmaplan och vi har haft möjligheten att ha öppet på våra anläggningar. I Norge och i Österrike har det gått tyngre med restriktionerna som sattes tidigt och hela tiden har intensifierats.
Skistar har figurerat i media gällande personalfester under pandemin, har det varit oförtjänt kritik?
– Det är skillnad på svensk media och norsk media, i norsk media blev vi hyllade för att vi hade öppet våra anläggningar, i svensk media fanns det journalister i varje buske som gjorde allt för att vi skulle stänga vår verksamhet. Angående personalfester så är jag stolt över hur vi har hanterat de situationerna, vi har väldigt tydliga regler eftersom att vi står som hyresvärd och bryter man mot de reglerna har vi agerat mot det.
Sjöstrand om..
Skistars verksamhet utanför Skandinavien:
Skistar ska sälja sin anläggning i Österrike, var det en miss att köpa in sig på den österrikiska marknaden från början?
– Jag kan bara tala om framtiden, inte om historien, men när jag kom in i Skistar för drygt 1,5 år sedan såg jag till att se över vår strategi. Vi vill förstärka vår roll som den ledande semesterarrangören i Skandinavien och där passar inte Österrikes anläggning in i den strategin.
Går det inte att exportera Skistars affärsidé utanför Skandinavien?
– Jo det tror jag absolut, men det handlar om att säkerställa att man gör det rätt från början. I St. Johann fungerade det inte och vi drev endast liftverksamheten, i de svenska anläggningarna bedriver vi skidskola, shoppar och ett attraktivt boende.
Sjöstrand om..
Skistars verksamhet på sommaren:
– Vi erbjuder ganska många saker, bland annat fantastiska boenden, det vi gör är att sätta destinationen i centrum där det finns aktiviteter runt om. Till exempel klätterväggar, cykelleder och padelbanor. Vi har också sportprofiler som ambassadörer för Skistar och man kan bland annat åka på träningsresor med Sanna och Jenny Kallur.
– Vi ser också många bokningar nu i maj, det är tydligt att många vill ut i naturen och röra på sig. Vi har även bokningar i september, oktober och november som är efter sommarsäsongen och innan vintersäsongen.
Planerar ni några förbättringar med liftsystem eller liknande?
– Vi planerar förbättringar på alla våra destinationer. Till exempel Åre är väldigt väder- och vindkänsligt och här jobbar vi med att vädersäkra Åre och se över hur vi kan förbättra liftarna så att de kan användas även när det blåser.
Hur många padelbanor bygger ni och hur kommer padeltrenden att se ut framöver?
– Vi bygger bara två banor för egen del. Det är väldigt svårt att veta hur padeltrenden kommer att se ut, för 30 år sedan var det ett liknande uppsving för golf. Fördelen med padel jämfört med golf är att padel är ganska enkelt.
Avslutningsvis: Bästa skidåkningen för säsongen?
– I Björnrike, en dag strax efter nyår när det var soligt och härligt.