Har du ännu inte hunnit se avsnittet med Ibrahim Baylan i Travel News Talks? Här guidar vi dig i de viktigaste och mest omtalade delarna i avsnittet.
Baylan om..
SAS nya vd Anko Van der Werff:
– Hans viktigaste uppgift är ganska given, att se till att SAS klarar sig ur den här krisen och förhoppningsvis komma igång när världen öppnar upp på riktigt.
ägandet i SAS:
– Jag tror att alla förstår varför regeringen har ökat ägandet i SAS. Under pandemin har flygindustrin och SAS påverkats väldigt hårt och där befinner vi oss fortfarande, kanske till och med i en ännu värre situation. Jag skulle tro att när siffrorna presenteras för våren så kommer de vara något sämre än förra året, även om längtan efter normalitet gör att människor börjar söka och hoppas på att resa igen. Även om vi inte är där ännu.
de 4,5 miljarder som regeringen skjutit till i SAS kommer att räcka:
– Det finns ingen anledning i att spekulera i det, särskilt inte när det rör sig om ett börsnoterat företag, däremot befinner vi oss fortfarande i ett väldigt besvärligt läge för all flygindustri, inte bara i Sverige och i norden utan även internationellt. Huruvida de här bolagen kommer att klara sig eller inte beror helt på hur länge situationen kvarstår.
– Om den storskaliga vaccineringen i Sverige och i europeiska länder får det resultat vi hoppas på så kommer det i sin tur ge resultat på resandet, skulle det däremot bli ett bakslag då är risken stor att det kommer bli fortsatt besvärligt.
regeringens framtida stöttning av SAS:
– Jag har lärt mig att efter att ha varit med ett tag att aldrig spekulera i sådana här saker, särskilt inte när vi pratar om ett börsnoterat företag.
Har det funnits planer på att ta över Danmarks del av SAS?
– Nej, vi har haft en väldigt bra dialog med danskarna och andra stora ägare med anledning av den situation som flyget och inte minst SAS hamnade i. Vi agerade utifrån vad vi kände till då, gemensamma ansträngningar för att se till att SAS kan övervintra, sen kan man konstatera att vi fortfarande är långt ifrån där vi skulle vilja vara, det gäller för det mesta med den här eländes-pandemin.
Skulle det inte vara enklare med en stor ägare av SAS? Och därmed flytta trafik från Kastrup till Arlanda?
– Man måste komma ihåg att i den här pandemin så fanns det en samsyn i den svenska riksdagen att svenska staten, i likhet med norska staten, skulle avveckla sitt ägande. Sedan har saker förändrats radikalt och våra insatser när det gäller SAS handlar framförallt om infrastrukturen, både i vårt land och i de andra nordiska länderna, och redan när krisen kom så tycker jag att vi hade en väldigt bra diskussion med danskarna.
25 miljarder har staten hällt i SAS de senaste åren, tror du att man kommer att få tillbaka de pengarna?
– Om vi tittar på de senaste åren har vi lagt upp enorma program för att se till att vår infrastruktur, våra företag och vårt näringsliv kan övervintra detta och när vi gjorde våra insatser med den danska staten var det framförallt för att länder som ligger långt bort behöver en stark flyginfrastruktur.
Baylan om..
Bromma flygplats avveckling:
– Jag tycker att det hade varit mycket bättre om vi hade sluppit den hätska diskussionen om Bromma flygplats och istället fokuserat på en lösning. Dels på hur vi ska se till att stärka kapaciteten när det gäller vår huvudstad, Jonas Abrahamsson, vd på Swedavia, är inne på något viktigt när han säger att vi skulle behöva kraftsamla kring Arlanda eftersom Arlanda tappar konkurrenskraft när det gäller andra stora flygplatser i vårt närområde. Då är det som förslaget, att man skulle behöva avveckla Bromma, men samtidigt försäkra oss om att vi har nödvändig kapacitet på Arlanda.
Tillkännagivandet som väntas komma i början av juni, kommer det att påverka utredningen?
– Det beror helt och hållet på hur det ser ut. Jag vill inte addera till mer förvirring genom att spekulera, utan det behandlas av riksdagen. Jag hoppas och tror att det finns utrymme för en dialog så att vi kan försäkra oss om att vi har en stark flyginfrastruktur efter den här krisen.
Baylan om..
SJ:s pandemiår:
SJ gick en och en halv miljard back 2020, kommer de få pengar av dig eller hur ska de lösa det?
– SJ har gått väldigt starkt dessförinnan så skulle de gå fortsatt back så får vi ta ställning till det då.
Baylan om..
Regeringens insatser under pandemin och Visit Sweden:
Under pandemin har Sverige gått som ett lokomotiv om man bortser från reseindustrin, vad har du för reflektioner angående det?
– Vi kommer att behöva gå igenom de insatser vi har gjort och huruvida dessa fungerat eller inte. En huvudanledning till att besöksnäringen och reseindustrin har det svårt handlar inte om effektivitet, utan om att det just nu inte går att bedriva verksamheterna på grund av uteblivna kunder.
Visit Sweden kontrolleras numera till hundra procent av staten, vad är fördelarna med det?
– Vi behövde omstrukturera bolaget och vi hade stor samsyn att vi skulle göra den här förändringen. De kommer att ha en jätteviktig roll när vi förhoppningsvis kommer igenom pandemin och ska återstarta. Vi ska också fastställa en gemensam besöksnäringsstrategi.