Annons:

SAS-Janne tror på flyget

Jan Carlzon, tidigare vd på SAS, tror på flygbranschens framtid. Trots den djupa krisen under pandemin och de utmaningar som klimatkrisen innebär. – Vi är ett extremt avlångt land. Flyget kommer att vara en viktig faktor, säger han.

Jan Carlzon studsade till i veckan då beskedet om att vd-stolen i SAS nu ska intas av en holländare, Anko Van der Werff. Det är första gången SAS ska ledas av en icke-skandinav. Men han aktar sig för att recensera sina efterträdare.

– Har man lämnat så har man lämnat. Då ska man inte in och grotta. Det är inte ödmjukt.

Fast han avundas inte SAS ledning nu. Krisen som flygbranschen går igenom liknar inget som Jan Carlzon själv har upplevt.

– Ja fy fan, det skulle jag inte vilja vara med om. Vi hade Irakkriget och 90-talskrisen, men det var inte i närheten av detta.

Ändå tror han att flygbranschen kommer att hämta sig efter pandemin, trots klimatkrisen.

– Låt oss hoppas det.

Tekniken går framåt, och utsläppen från flyg kommer att minska, tror han.

– Flyget är en självklar del i ett integrerat transportsystem i Sverige. Vi är ett extremt avlångt land.

Han är väldigt kritisk till att Bromma flygplats ska läggas ned. Den betyder så mycket för folk runtom i landet som ska till Stockholm.

– Arlanda är en knutpunkt för dem som ska vidare. Bromma och Arlanda är två helt olika produkter, med helt olika kundbehov. Man måste utgå från kunden.

Att Bromma flygplats inte bär sig avfärdar han.

– Swedavia säger att den inte är lönsam. Men det går, det vet vi, säger han och berättar att han är delägare i ACR, ett trafikledningsbolag som gärna skulle ta över driften av Bromma med en lönsam kalkyl.

Men han, som en gång förde fram flyget som folkligt, är mycket oroad över klimatet.

– Jag såg David Attenboroughs film ”A life on our planet”, och den påverkade mig starkt. Varje människa måste göra något för klimatet.

I sommar fyller han 80, och det var 30 år sedan han skrev ledarskapsboken ”Riv pyramiderna”. Den används och läses fortfarande runtom i världen, berättar han stolt.

– Den gavs ut i Vietnam för ett år sedan, och den ges också ut i Kina.

Uppföljaren kommer möjligen lite sent, men han har samlat på sig mycket under åren.

Tillsammans med journalisten Nadia Dyberg har han skrivit ”Se människan”.

– Jag försökte skriva den tidigare, men det blev för fyrkantigt.

Den handlar om möten med människor som betytt mycket, och syftet är att genom berättelser visa på lärdomar, enligt devisen ”show – don´t tell”.

– Det jag vill att läsare ska ta med sig är att förstå att allt vi gör, det gör vi för människor och genom människor. Och att om man vet att man har rätt, då ska man stå på sig.Lyssna i stället för att prata

Han pratar om vikten av att lyssna.

– Ibland hamnar man bredvid någon på en middag som är uppfylld av sig själv och inte ställer en enda fråga. Då händer ju inget för den personen som bara pratar om sig själv. Det blir så mycket mer spännande om man lyssnar på andra, säger han och berättar att han ibland kan vara lite ”snål” med att prata om sig bara för att få höra om andra.

Han konstaterar att han har en god portion självkänsla, som gör att han inte ser någon som bättre än andra, oavsett samhällsställning.

– Grunden är, tror jag, att jag har växt upp i en så kärleksfull miljö. Med kärleksfulla föräldrar och en idyllisk uppväxt i en radhusmiljö i Hemgården i Nyköping.

Han är tacksam, både mot sina föräldrar och gentemot samhället.

– Jag tillhör den första generationen som är en produkt av folkhemmet. Som 40-talist är jag bland de första som fått ett fullt utbyggt folkhem. De som fötts efter mig, på 50- och 60-talen, är inte tacksamma. De har tagit det för givet, säger Jan Carlzon.

Aktuell med sin bok ”Se människan”. Hans tidigare bok, ”Riv pyramiderna” ges ut i nyutgåva.

Fyller 80 i slutet av juni.

Vd för charterbolaget Vingresor 1974–1978, vd för inrikesbolaget Linjeflyg 1978–1980 och vd för SAS 1980–1993.

Därefter har han varit riskkapitalist och investerare, föreläst och haft olika styrelseposter.

En kommentar

  1. Flygkonsult: Jan Carlzon kan flygbranschen och vet vad som gäller, fortfarande. All heder åt honom