Detta bör SAS vd Anko van der Werff fokusera på under sina första hundra dagar:
Jan Ohlsson flyganalytiker:
Lägga en vision och anpassa kostnader och ännu spretig flotta efter den.Se till att hålla sig undan politiska påtryckningar. Konkurrensen kommer hårdna, men Sverige är nu ett undantag från fri marknad. Satsa på att utveckla en billigare premium economy.
Charlotte Holmbergh Jacobsson Kommunikationschef på Norwegian:
Lära känna den skandinaviska resekulturen.
Didrik von Seth VD på SRF:
Anpassa SAS till den nya verkligheten som kommer att påverka mix av privat- och affärsresenärer, trafikprogram och distribution. Samtidigt bör att tillse att de kostnadsbesparingar man gjort under pandemin kan utnyttjas när trafiken kommer tillbaka.
Johan Söör VD på First Camp:
Att hålla bolaget vid liv och säkra att SAS har en stark position när tiderna blir mer normala – både att fånga ökad efterfrågan men också vara anpassningsbar om det blir en strukturellt lägre efterfrågan på affärsresor.
Mats Nyblom VD på SRJ(k):
Förstå den nya marknaden är den största utmaningen. Börsens Q1-rapporter visar på ökade marginaler genom lägre kostnader på grund av pandemisättet att arbeta med teams-möten och inga resor. Kommer tjänsteresandet någonsin tillbaka?
Utifrån ett antagande om den framtida resemarknaden skapa en affärsplan som är möjlig att förankra hos ägarna som nu till stor del är den danska och svenska staten och navigera i den politiska rymden.
Denna affärsplan kommer också kräva en kostnadsbild som måste hanteras gentemot den komplexa fackliga anslutningen, också den med politiska dimensioner.
Dessa skandinaviska politiska dimensioner kan vara svåra för en icke-skandinav. Men det kan också vara en fördel, att så att säga inte vara en part i det målet.
I jämförelse med detta är att köpa och sälja flygplan och ägna sig åt yield-management ganska enkelt!
Adam Györki, kommunikationschef på TUI:
Att göra SAS redo för en post-covid-värld.
Fredrik Henriksson Kommunikations- och hållbarhetschef på Ving / Nordic Leisure Travel Group:
SAS är ett företag med en stark intern kultur och lång stark historia, som han bör sätta sig in i och förstå tillsammans med den förändringsresa som skett och sker.
Om fem år. Var är SAS då?
Jan Ohlsson flyganalytiker:
Beror på politikerna. Mer och mer danskt. Backar från Norge. Stort över Atlanten. Minskar i Europa.
Charlotte Holmbergh Jacobsson Kommunikationschef på Norwegian:
Förhoppningsvis kvar.
Didrik von Seth VD på SRF:
Förhoppningsvis fortsatt ett skandinaviskt bolag som stärkt sin position i norra Europa. Risken finns dock att SAS sugs in i en större konstellation i den konsolidering som med stor sannolikhet kommer efter pandemin.
Johan Söör VD på First Camp:
Som kund hoppas jag att SAS fortsätter vårda och utveckla sin produkt, inte minst ett bra lojalitetsprogram, smidiga digitala lösningar och stort ruttnätverk. För oss med verksamhet på 46 platser i Skandinavien är SAS nätverk en stor tillgång för vårt interna resande.
Mats Nyblom VD på SRJ(k):
Antagligen i kris och danska och svenska staten skjuter till pengar…
Adam Györki Kommunikationschef på TUI:
I framkant när det kommer till modernt resande
Hur kommer Tegnells ord att påverka den svenska reseindustrin?
Jan Ohlsson, flygexpert Didrik von Seth, generalsekreterare för SRF. Adam Györki, TUI
Jan Ohlsson flyganalytiker:
Inte så mycket. Men endast fullvaccinerade kommer ha möjlighet att resa som förr och till ett begränsat antal destinationer.
Charlotte Holmbergh Jacobsson Kommunikationschef på Norwegian:
Det kommer bli en väldigt bra sommar för de som lever på besöksnäring i Sverige.
Didrik von Seth VD på SRF:
Jag har tagit upp detta med honom och han tycker att rubriksättningen inte speglar det han sa till journalisten. Min förhoppning är att han är tydligare framöver om vad han egentligen menar.
Johan Söör VD på First Camp:
Generellt har vi i First Camp det senaste året sett att uttalanden från myndighetsrepresentanter kan få en direkt effekt på vår bokningsingång. Intresset för hemester är stort även i år, till exempel var vi plus 17 procent på omsättning denna påsk jämfört med påsken 2019 pre-Covid. Vi möter många nya gäster som skaffat husvagn/husbil för första gången eller som upptäckt att det även finns bra stugboende på campingar.
Sofi Cederlöf, marknadschef på Flygresor.se:
Förmodligen kommer några lyssna och några kommer inte lyssna.
Mats Nyblom VD på SRJ(k):
Om man med den svenska reseindustrin menar svenska företag som transporterar svenskar utomlands lär orden sannolikt påverka negativt. Men till sommaren kommer orden som sagts nu att ha bleknat och i stället är det den reella situationen vad gäller vaccination, smittspridning och restriktioner då som kommer avgöra. Även det svenska sommarvädret kan spela in, eftersom många nog kommer fatta beslut sent. Något man ska beakta om det blir begränsningar som vaccinpass och liknande är att de flesta reser i grupper. Om en i gruppen inte uppfyller kravet faller sannolikt hela gruppens resa. Det gör att begränsningar kan få större effekt än man kan tro. Om 10 procent inte kan resa kan det betyda att antalet möjliga ”resegrupper” i realiteten minskar med 30 procent.
Om man med den svenska reseindustrin menar svenska anläggningar är väl orden positiva.
Adam Györki, kommunikationschef på TUI:
Det som påverkar den Svenska reseindustrin är främst hur vaccinationsplanen går. Vi väntar alla på att samhället ska öppna upp på riktigt likt vad vi ser i USA och Israel, då kommer resandet att slå efterlängtade rekord.
Fredrik Henriksson, kommunikations- och hållbarhetschef på Ving / Nordic Leisure Travel Group:
Det som blir olyckligt är att det varit så många olika signaler och budskap inom EU, och även inom Norden och här i Sverige. Nu har EU ett tydligt budskap kring covid 19-certifikatet som ska gälla från slutet av juni, där Sverige är en del i att öppna upp för rörlighet för de som är vaccinerade, har testat negativt eller har antikroppar. Det, och UD:s reserekommendationer är det som gäller för resor inom EU, och därför blir det lite rörigt med andra uttalanden. Smittalet är dessutom betydligt högre i Sverige än i flera Europeiska länder, så ser inte riktigt fördelarna ur smittosynpunkt. Vi ser en enorm reslust, och med ett omfattande Safe Travel-program i kombination med EU:s covid 19-certifikat så blir det nu möjligt att säkra ett tryggt och säkert resande.