Annons:

Premium

Det blir ingen fjärde bana på Arlanda

Bromma läggs ner snarast. 30 års debatt är över. Spiken i kistan blev Swedavias analys från i höstas om att det inte är kommersiellt motiverat att driva Bromma. Men någon fjärde bana på Arlanda blir det inte, skriver Leif Holmkvist i en analys.

Miljöminister Per Bolund och infrastrukturminister Tomas Eneroth var påtagligt nöjda då de lyste frid över en snart hundraårig epok i det svenska flygets historia. Bromma invigdes 1936 av kung Gustaf V och var i över 30 år vår internationella flygplats. Sedan dess har den varit en förutsättning för ett effektivt inrikesflyg som tjänat det avlånga landet provinser mer än Stockholm.

Efter regeringens infrastrukturproposition om 876 miljarder de närmaste tolv åren med en osäker utbyggnad av snabbjärnvägar som trumf låg det i korten att Brommas öde var beseglat. Per Bolund återkom flera gånger till satsningarna på järnväg som ett skäl att stympa inrikesflyget. Ett annat skäl är det länge kända önskemålet att kunna bygga bostäder på Bromma.

Men det som till sist fällde Bromma för gott var statliga Swedavias konsekvensanalys från den 15 september 2020 som sade att det inte är affärsmässigt motiverat att bedriva flygtrafik på Bromma. Analysen ska nu skickas ut på remiss och en utredare ska redan i augusti redovisa hur Bromma ska avvecklas och hur inrikestrafiken ska kunna säkras på Arlanda.

– Redan 2018 började inrikesflyget minska, sade Per Bolund, och det är tveksamt om det någonsin blir som tidigare med tanke på att affärsresandet minskar på grund av det ökade distansarbetet.

Men någon fjärde landningsbana finns inte i sikte:

– Det är ganska tom i hallarna på Bromma och Arlanda i dag, konstaterade Per Bolund.

Ett faktum som möjligen kan kopplas till regeringens egna rekommendationer om att minimera resandet.

Men inte heller i den närmaste framtiden behövs mer kapacitet för flyget, anser ministrarna:

– Det tar fram till 2024, 25 eller 26 att återta kapaciteten inom flyget, spådde Tomas Eneroth.

De ville däremot inte tala om när den faktiska nedläggningen av Bromma kan ske, utan hänvisade till den ännu ej utsedde snabbutredaren:

– Utredaren ska ta fram underlag så att Bromma kan utvecklas så snart som möjligt, sade Tomas Eneroth. Kapaciteten på Arlanda ska också säkras så att samhällskritiska flygtransporter som ambulansflyg, brandflyg och räddningstjänst inte påverkas.

Om några veckor ska BRA återuppta sina flygningar efter en smärtsam rekonstruktion.

– BRA är en stor aktör och vi ska se till att de får bra förutsättningar, till exempel i form at slottider.

Analys: Leif Holmkvist