Annons:

Premium

Wild & Crazy vecka 15

Jag kan inte låta bli att klaga lite på Gröna Lunds sura grannar. Har ett förslag som kommer att lösa alla problem ute på Djurgården.

För en dryg vecka sedan var Gröna Lunds presschef Annika Troselius på besök i Travel News Talks studio på Linnegatan 87d. 

Det är något med hennes efternamn som gör att jag har svårt att uttala det. Samma sak kan även drabba undertecknad, jag får ibland höra att jag heter Viggo CavRing, folk undrar om jag är släkt med  brödet.

Så är det alltså INTE…

Före sändning berättade Annika att namnet är taget, hennes förfäder kom från Trosa och när det började gå bra tog de det nya namnet Tros-elius. Även hennes namn leder till skämt om ja, det kanske ni kan lista ut själva. 

Men det är inte min poäng.

I veckan läste jag ännu en artikel med en sur granne till Gröna Lund. Hen hade bott granne med nöjesfältet i 50 år och var sur för att det lät och eventuellt skulle byggas ut. Alltså, redan för 50 sedan låg Stockholms nöjesfält på samma ställe och jag tänker mig att har man inte vant sig vid liv och rörelse på 50 år så är det något fel på gubben. Gröna Lund har varit i gång sedan 1883. Både artikelns huvudperson och Riksantikvarieämbetet var skeptiska till att man ska förvandla en supertråkig parkering till en del av Gröna Lund. Stormtrupperna leds av en person vid namn Carl-Fredrik Paléus, han är ordförande i en sekt som kallas hembyggsföreningen.

När Annika var gäst i vårt program så föreslog jag att de människor som inte förstår att Gröna Lund är en naturlig del av en central stad borde emigrera till Djursholm. Vi pratar om en mycket liten grupp människor som får EXTREMT mycket uppmärksamhet. Tänk om exempelvis de som bor vid Järvafältet och inte gillar nattliga skjutningar fick lika mycket plats i medierna. 

Annika tyckte inte att detta var ett bra förslag och berättade att alla Gröna Lunds grannar har hennes nummer och att de kan ringa när som helst. 

Det mina vänner är vad jag kallar service.

***

I veckan blev det klart att Visit Sweden får ytterligare 10 miljoner för att marknadsföra Sverige. Ibrahim Baylan och gänget på näringsdepartementet skickade ut ett separat pressmeddelande om detta dagen före budget presenterades. Jag förstår att man gör detta före själva ändringsbudgeten på 45 miljarder. Vad är denna lilla droppe i det gigantiska havet? Men samtidigt blir det konstigt eftersom Visit Sweden inte kan kommentera något som inte är ett beslut. Man kan först säga något efter det att Magdalena Andersson har visat upp sin budget i tv några dagar senare. 

Besöksnäringen sägs utgöra knappt 3 procent av Sveriges BNP. Under pandemin har det blivit uppenbart att Sveriges regering kan leva alldeles utmärkt utan dessa. Prognosen att detta ska studsa tillbaka efter pandemin är ganska god, men vi som verkar i reseindustrin bör fundera ett bra tag på 1. Hur vi ska öka vår andel. 2. bevaka vår position inför nästa kris. Jag tror mycket på ett nytt mätvärde som visar hur många RIKTIGA jobb som faktiskt skapas i reseindustrin. Tyvärr är detta på tvärs med modern nationalekonomi som belönar vinst i förhållande till antal anställda. På 70-talet behövdes det hundratals människor för att tillverka en bil. Nu behövs det knappt någon. Men i hotellbranschen har vi ännu inte skapat en robot som kan städa ett hotellrum eller servera ett glas vin med ett leende. 

Detta kan inte mätas i kronor och ören.

Men här vet jag att världens samlade nationalekonomer inte håller med mig. 

De har nämligen aldrig sett en leende människa och undrar var det är.