Annons:

Premium

FlixTrains vd: SJ:s höga priser hindrar människor från att åka tåg

Nu börjar FlixTrain köra sina neongröna tåg mellan Stockholm och Göteborg. Den i särklass mest lönsamma tåglinjen i Sverige. För Travel News berättar vd Peter Ahlgren hur man ska locka kunder och lovar att tjäna pengar inom några år.

Travel News träffar FlixTrains vd Peter Ahlgren på kontoret på Ynglingagatan i Stockholm. Han har precis haft ett krismöte med ledningen i Tyskland med anledning att Sveriges regeringen vill förlänga restriktionerna på tåg och bussar. Bara hälften av platserna på fjärrtåg och långfärdsbussar får säljas under sommaren om inte smittläget förbättras. Det innebär att bara hälften av 562 stolar på FlixTrains nya linje mellan Stockholm och Göteborg får användas. 

– Förra gången restriktionerna kom skrev 30-40 aktörer i sina remissvar till Socialdepartementet att det var ett dåligt förslag, men regeringen struntade i detta. Nu måste man komma med riktade stöd om man vill ha kvar några bussbolag i Sverige, säger FlixTrains vd Peter Ahlgren. 

FlixTrains är från början en tysk startup, men finns numera i ett 30-tal länder. Man föddes 2011 och fick igång busstrafiken 2013 när den tyska marknaden avreglerades.

Affärsidén är inte att köra tåg och bussar eller anställa chaufförer och lokförare. Det lägger man ut på underentreprenörer. Istället säljer man biljetter, marknadsför resor och paketerar resan. Hjärtat i verksamheten är precis som i Ubers fall en app. 

– Kunden ska inte tänka på vem som kör tåget utan få en Flix-upplevelse genom hela resan.

Peter Ahlgren har en bakgrund inom tech och spel. Men har också en fin utbildning på Harvard i USA. På vinst och förlust skickade han ett mejl till Mercedes och fick vara med och starta upp Car-To-Go i Sverige. Biluthyrningstjänsten lades ner 2016 eftersom Stockholms stad tog ut för mycket i parkeringsavgift.

Peter var först på lönelistan i Norden på FlixBus 2017. Han har bemannat det spartanska kontoret i Stockholm och knutit till sig alla underentreprenörer. 2018 köpte man upp Swebus och fick därmed ett starkt grepp om den svenska marknaden. 

Några siffror på hur många kunder man har eller hur stor omsättningen är vill man inte berätta. Peter Ahlgren värjer sig mot uttrycket “miljardinvestering i svensk tågtrafik.”

När det gäller prognos för tågtrafiken i Sverige så räknar man med att gå med förlust i några år. 

Konkurrenten MTR X på samma linje har varit igång i drygt sex år och har hitintills gjort mångmiljonförluster hela tiden. I en intervju med Travel News Talks erkände MTR X:s första vd Johan Söör att det var en miss att tro att SJ skulle vilja sälja konkurrentens biljetter. FlixTrains vd Peter Ahlgren kommer inte att göra om det misstaget. Man kommer att sälja biljetter via sin egen hemsida och bolagets appar. Målet är att knyta ihop buss- och tågtrafiken. Biljettpriset mellan landets två största städer börjar på 129 kronor. Studenter kommer att få rabatt.

Målet är att vara 50 procent billigare än SJ. Detta åstadkommer man genom fler stolar i sina två tågset. Man har 100 stolar per vagn. SJ ligger på drygt hälften.Det blir ingen första klass-avdelning på FlixTrain, inte heller någon restaurangvagn. Servering kan det bli i framtiden när corona är förbi.

FlixBus har även tilldelats tågläge på linjen Stockholm Malmö, men när trafiken till Skåne kommer igång är inte klart. 

Det blir inte under 2021. 

– Vi skulle börjat köra tåg i maj förra året, men det blev inte av på grund av corona. Nästa prognos var hösten 2020. Men nu kommer vi att börja den 6 maj.     

Tågen kommer att köras av Hector Rail. Det är tyska lok och vagnar. De senare är grunden samma typ som Snälltåget har, men de är nyrenoverade.

– Vi vill förstås ta marknadsandelar från SJ, men vi vill också att bilister som idag kör mellan Stockholm och Göteborg ska välja oss. Vi måste ge fler möjlighet att resa miljövänligt, slår Peter Ahlgren fast.