Annons:

Premium

”Vi ska leverera en konsekvent gästupplevelse”

Jeff Jackett är ny kommersiell chef på Grönklittsgruppen. Här svarar han på Travel News på-nytt-jobb-enkät.

Grattis Jeff Jackett till jobbet som ny kommersiell chef på Grönklittsgruppen. Varför valde koncernchef Mari Tara dig?

Tack Viggo! Jag kan inte prata för Mari, men jag tror att jag är en bra kombination av erfarenhet i servicebranschen, förmågan att bygga starka varumärke och passion för skidåkning, cykling och friluftsliv. Att jag bor i närheten (i Rättvik) var också en fördel.

Vad händer under dina första hundra dagar som chef?

Jag vill lära mig så mycket jag kan om företaget, våra anläggningar och vår personal. Jag vill veta hur det är att vara gäst hos oss och uppleva våra anläggningar. Att säkerställa ett bra bokningsläget i sommar till våra campinganläggningar är en prioritet, samt att utveckla och kommunicera vårt sommarerbjudande i Orsa Grönklitt och Tänndalen. Men också att ta lärdom från vintersäsong som är fortfarande aktuell både i Orsa Grönklitt och Tänndalen. Vinterplanering börjar nu! 

Du har bland annat varit marknadschef på McDonalds, nordisk marknadschef på PepsiCo samt koncernchef för marknadsföring, handel och varumärke på Clas Ohlson. Var var roligast?

Jag har oftast roligt på jobbet och försöker skapa spännande marknadsföring som bryter igenom, men min tid hos McDonalds var absolut roligast. Vi hade ett bra samarbete mellan marknadsavdelning, byråerna och franchisetagarna, vilket ledde till många kreativa och minnesvärda kampanjer som fick folk att prata om varumärket och många sålda hamburgare.

Glöm egna kanaler och berätta om din favoritreklam-kanal som ger bäst ROI (Return on investment)?

Jag tror starkt på att vass kreativitet skapar bra ROI oavsett kanal, men jag har haft betydande framgångar med både statisk och digital utomhusreklam. Kanske en av de starkaste var med Svenska skidlandslaget i Big Mac underställ. 2015 vi lanserade kampanjen inför VM i Falun. Alla tidningar skrev om kampanjen och det skapade mycket debatt. Även norska skidåkaren Heidi Weng skrattade och sa att hon tycke om vår hamburgare ibland efter ett femtimmars träningspass.

Din viktigaste lärdom på Donken?

Jag lärde mig så många fantastiska lärdomar på McDonald’s, det är orättvist att bara nämna en. Men McDonalds var lätt det bästa exemplet på hur lagarbete skapar de bästa resultaten. Detta hände på alla nivåer, från kök till styrelserum, från medarbetare till chefer till franchisetagare och leverantörer. Jag har arbetat i tjugo år på berömda multinationella företag. På McDonalds är lagarbete mer än en önskad praxis, det var en viktig konkurrensfördel för företaget.

Vad kan du bli bättre på i din roll som chef?

Att kommunicera mer med mitt team om allt. Det kan ta tid och ibland är det svårt för mig att hitta energi som krävs med alla andra saker jag vill jobba med. Just nu arbetar folk mycket hemifrån då är det extra viktig för mig att kommunicera regelbundet för att få dem att känna sig trygga och vara mer engagerade.

Grönklittsgruppen är en cocktail av camping och utförsåkning. Renodla är vägen till framgång eller?

Det är jag inte säkert på, men en sak jag är säkert på och det är att leverera en konsekvent gästupplevelse som överträffar förväntningar på varje touchpoint. Det är nyckelhålet till att vara kundernas favorit skid- och/eller campingupplevelse.   

Varma och kalla bäddar är det som gäller i fjällen, hur ska ni få fler varma bäddar?

Som jag sagt tidigare lär jag mig fortfarande om hur vi ska kunna attrahera fler kunder till fjällen, men kanske tydligare kommunikation om vad vi är, vad vi har och göra det med glimten i ögat.

Och vägen fram för att tjäna mer pengar på camping är att lyfta vår och vinter. Ditt knep för att nå dit?

Jag tycker det fortfarande finns möjligheter att tjäna mer i varje säsong. Det är inte bara om kapacitet. 

Vilka KPI:er kommer du att mätas mot?

Bra fråga! Vi vill utveckla verksamheten på lång sikt. Kundnöjdhet och rekommendation bör hjälpa oss att komma dit.


Namn: Jeff Jackett 
Titel: Kommersiellchef / Chief Commercial Officer
Familj: min fru Linda, tre döttrar. 
Bor: Rättvik
Senaste resa: Selma Spa, Sunne i Mars! Men Kanada innan COVID.
Favorithotell: Rival på Södermalm. En känsla när man bor där att vara någon ’almost famous’ i coolest del av staden.

Favoritdestination: Lissabon/Cascais
Min drömresa: cykling och vinprovning i Toscana eller Nya Zealand.
Detta vet vi inte om dig: Mitt först jobb var säljare i min pappas sportbutik. Jag sålde många cyklar och skidor!