Påsken 2019 bjöd på rekordsiffror för den svenska campingbranschen tack vare fint väder och att påsken kalendermässigt låg sent. Men detta år noterade First Camp, Sveriges största campingkedja, en ökning av logiomsättningen med hela 15-20 procent i år jämfört med den senast ”normala” påskhelgen 2019. Ökningen avser jämförbara destinationer, det vill säga exklusive förvärvseffekter. Årets påskhelg låg två veckor tidigare än 2019. Påsken 2020 innebar en tillfällig nedgång efter att regering och myndigheter uppmanat svenskarna att undvika onödiga resor. Jämfört med 2020 blev ökningen i år cirka 150 procent.
”Nytt rekord! Många campare har verkligen längtat efter att kunna komma ut och campa och dessutom har vi inför 2021 investerat mycket för att skapa ännu bättre gästupplevelser på First Camps destinationer, och för att göra det ännu enklare att planera och boka sin vistelse online. Vi hade dock inte vågat hoppas på så starka siffror och att vi skulle överträffa rekordpåsken 2019”, säger First Camps VD Johan Söör i ett pressmeddelande.
First Camp har sedan Covid-19-pandemins utbrott i Skandinavien arbetat hårt för att skapa trygga miljöer på destinationerna för både gäster och medarbetare. Tillsammans med andra större branschaktörer, Folkhälsomyndigheten och Visita utarbetades specifika riktlinjer för camping förra våren. Även inför årets påskhelg lade First Camp extra vikt på att minimera risken för smittspridning. I takt med att åtgärderna fått genomslag har gästernas trygghet ökat väsentligt. Enligt First Camps gästundersökningar i april 2020 kände cirka 15 procent av gästerna stor oro för Covid-19 i samband med vistelse på camping. Enligt en färsk gästundersökning med över 500 respondenter är motsvarande siffra nu under 1 procent.
Inför sommarsäsongen fortsätter First Camp med sitt omfattande investeringsprogram på destinationerna, parallellt med fortsatta satsningar för att göra det ännu enklare att planera och boka boende på firstcamp.se – Skandinaviens största bokningskanal för camping- och stugboende – och i First Camp-appen.
”Under pandemin har svenskars intresse för att semestra på hemmaplan ökat. Fler och fler upptäcker tjusningen med att bo på camping – oavsett om det är i stuga, husvagn, husbil eller tält. Husvagnsförsäljningen har också ökat det senaste året och oavsett hur pandemin utvecklas de kommande månaderna är camping en pandemisäker boendeform. Allt talar för att campingbranschen går en mycket ljus framtid till mötes”, avslutar Johan Söör i ett pressmeddelande.