Annons:

Premium

Wild & Crazy vecka 11

Travel News chefredaktör Viggo Cavling och Bickys planer, kungens krona och ja lite till. Det blir alltså lite bakom kulisserna på Travel News Talks.

Det i särklass mest intressanta som hänt i veckan är att Elites ägare Bicky Chakraborty gick ut i DN och förklarade att han vill köpa fler hotellfastigheter. Det är en analys av 2020 års förlust på 275 miljoner som ligger bakom den nya strategin. Förlusten är den första på 40 år. Fastighetsägarna agerande är förklaringen.

– I fjol hade vi 700 miljoner i intäkter från hotell där vi hyr, men hyran låg på 350 miljoner – det går inte ihop, säger Bicky Chakraborty till Dagens Nyheter.

I dag äger Elite hälften av de fastigheter man har hotell i. 

Målet är i framtiden är att äga mer. 

Ett stor utmaning är att det är sällan som gamla hotellfastigheter kommer ut på marknaden. Det är vanligare att man bygger nytt. 

Och det slutar ofta med att det blir sinnessjukt dyrt.

Petter Stodalens Nordic Choice har nyligen investerat en miljard i nya hotellet Sea U i Helsingborg, ändå är det Midroc som äger fastigheten. Deras investering lär inte vara mindre. Det ger en total fastighetsinvestering på minst två miljarder. Det lär dröja minst tio år innan bygget går på plus.

Jag tippar 20 år.

Just nu hyr Sea U ut den stora kongresshallen till en padelbana, det lär man inte bli rik på. 

En signal om hur marknaden i reseindustrin mår kommer vi att få inom kort när Stockholms stad ska sälja hotell Dagmar på Nybrogatan i Stockholm. Det är en ganska liten enhet på 70 rum, en finkrog och ett spa.

Ändå vill fastighetsägaren Stockholms stad ha minst en halv miljard. Helst mer. 

Läget är förstås extremt bra på just nu superheta Nybrogatan, men kommer hotellrörelsen att ge ett överskott som motiverar denna enorma prislapp? Självklart nej säger jag. 

I jämförelse kan nämnas att ESS Group vill betala 210 miljoner för ett tre gånger så stort hotell i Ystad. Visst skiljer sig REVpar åt mellan de två destinationerna, men det är inte åtta gånger så dyrt att bo en helg i Stockholm jämfört med ett veckoslut i Ystad.

Jag drar mig till minnes Per G Braathens ord när jag intervjuade honom på Downtown Camper för några månader sedan. 

– En hotellfastighet är aldrig värd mer än den vinst hotellverksamheten kan göra. 

Exakt hur man gör hotellvärderingar och vilka kostnader man aldrig slipper när driver hotell är något som Travel News ska borra mer i framtiden. 

Min standardfråga till alla hotelldirektörer om hur långt tid tar att städa ett hotellrum är en nyckelfaktor. 

Varje minut extra är något som i slutändan påverkar miljardprislappen.

De som inte erkänner detta kommer förr eller senare att förlora stora summor. 

***
Och nu över till något helt annat. 

Före min intervjun med Kammarkollegiets generaldirektör Gunnar Larsson rullade i gång i vårt nya tv-format Travel News Talks pratade vi om ditt och datt. Det var tekniska utmaningar och så är det ofta när man gör tv. Det är väntan, väntan och väntan när man inte gör direktsändning.

Då pratar man om allt utom det man ska prata om för att inte prata sönder ämnet.

Jag kom min vana trogen in på kungen och det faktum att han aldrig haft sin krona på huvudet. 

En av Kammarkollegiets många uppgifter är att ta hand om riksregalierna, alltså kronan, spiran, ett guldäpple och litet annat värdefullt som förvaras alltså på Skattkammaren på Stockholms slott. 

Men ska dessa flyttas måste kungen fråga Gunnar Larssons tjänstemän om lov.

Detta sker då och då vid bröllop och dop av kungens barnbarn ute på Drottningholm. Kronan återfinns vid dessa stunder på en kudde, den syns i bakgrunden när det tas bilder. 

Kungen får inte röra kronan eftersom den bara för röras av någon som har krönts och detta avstod hans farfars far Gustav V från att göra. 

Traditionen bröts. 

Och sedan dess får alltså kronan ligga på kudde istället för att vila på monarkens huvud. 

Håll med om detta är äkta humor. Kungen får inte ha sin krona på huvudet.

Det är kanske därför jag är rojalist. 

Jag älskar det absurda.

***

Jag har också kommit fram till att det inte blir något höghastighetståg. 

Men det tar vi nästa gång. Ha en skön helg så hörs vi igen på måndag.