Annons:

Podcast med Björn Pilot

Travel News träffar Björn Lundström, mer känd som Björn Pilot på hotell Skansen i hemstaden Båstad.  Det blir ett samtal om SAS, resande, elflygplan, sociala medier, lusten att flyga och förstås corona. 

Björn Pilot var fram till för bara några veckor sedan SAS mest kända medarbetare med över 200 000 följare i sociala medier. 80 procent är män.

Björns framgång i sociala medier uppskattades inte av alla på det stora flygbolaget. Han fick sluta i förtid.

– Man ville ha kontroll över vad jag gör i sociala medier. Men när jag flyger en Airbus A350 för tre miljarder har man inte kontroll. Då litar man på mig som medarbetare. Vi som arbetar på SAS vill företagets bästa och mitt arbete i sociala medier var gratis. Jag är sju-åtta gånger mer trovärdig än SAS kommunikation enligt forskning.

SAS vill inte kommentera en enskild medarbetare.

Björn Pilot är besviken på SAS, men han tror fortfarande på bolaget och tecknade sig för ett rejält belopp vid senaste nyemissionen. Han använder både hjärta och hjärna när han investerar.

– Det är stor volatilitet i flygaktier som SAS. Det gör att man kan tjäna mycket pengar. Jag köpte för 1,16 och idag är kursen 1,94. Det är en rejäl ökning. 

I podcasten blir det även prat om ledarskap på flygplan. Björn Lundström var kapten när han flög över Atlanten. 

– Det är mitt ansvar att få alla med sig. Att lyssna och ödmjukhet är oerhört viktigt. Alla i en besättning måste uppmanas att säga ifrån. Piloter vet detta för annars dör man. Reglerna vi följer är skrivna med blod. 

Björn Lundström hoppas att SAS nästa vd kommer att ena bolaget.

– Lyckas man kan det bli väldigt stort. Det gäller att skapa ett starkt lag och slåss mot konkurrenterna, inte inbördes. Det är service-människor som arbetar i bolaget och de gör allt för kunderna. 

 

5 kommentarer

  1. Göran: Förstår mig inte på detta. Björn uttrycker och gör säkert ett bra jobb för SAS både som pilot och skribent. Så långt är allt helt ok, men det är företagets ledning och styrelse som har yttersta ansvaret för hur bolaget styrs och kommunicerar med sina kunder, aktieägare, medarbetare och marknaden. SAS är dessutom ett börsnoterat bolag och ett företag som jobbar säkerhetsfrågor i kvadrat. Bolagets existens bygger på att man litar på företaget. Det ÄR och måste vara en strategisk fråga som man inte kan förhandla om. Ska han jobba på SAS så får han acceptera det. Sen kan jag tycka att SAS som företag ska utnyttja den positiva kraft som Björn säkert står för, MEN man måste ha kontrollen över det. Det går säkert att lösa utan att göra detta till en kabinettsfråga. Som VD över SAS hade jag dock funderat två gånger. Lojaliteten från SAS piloter för sitt företag har ju inte alltid varit på topp...
  2. David: Trött på denna mannen. Ska Travel News hjälpa honom att bli en riktig kändis? Så onödigt, ointressant och löjligt
  3. Niklas: Han är en genuin människa som vill väl och proffesionell pilot med ett modernt mindset som gynnar både verksamhet och medarbetare
  4. Kalle: Om du är trött på den mannen så är det bara att låta bli att lyssna, andra vill lyssna, han är unik. Svårare än så är det inte.
  5. Roma: David, varför lägger du tid på att läsa artikeln om du nu är trött på Björn? Gå och läs annat istället för att gnälla som en sosse.