Vaccinpass är enkelt att säga och svårt att genomföra. Vad är den största utmaningen med vaccinpass tror du?
Reseexperten Mats Nyblom: Jag gissar att det kan bli svårt att praktiskt genomföra kontroll av detta vid EU:s samtliga landgränser på ett smidigt sätt. Det lär ju också dämpa folks framförhållning i reseplanering rejält. Ett sällskap måste ju vänta till dess att samtliga garanterat är vaccinerade och har fått sitt pass. Då tror jag många väljer ännu ett år med hemester.
SAS presschef Freja Annamatz: Eftersom målsättningen är ett internationellt intyg gångbart intyg kommer den största utmaningen att bli att hitta lösningar för att harmonisera olika länders krav.
Didrik von Seth, SRF: Att det kommer till stånd så fort som möjligt. Gärna innan sommaren.
Flyganalytikern Jan Ohlsson: Enhetliga rutiner för utformning och avläsning samt risken för förfalskning. Men det måste lösas. Fortsatt testning, oavsett vaccin, kommer bli dyrt, ge köer och göra att flyget får mycket svårt att öka resandet, liksom för allt resande som rimligen måste behandlas lika (illa).
Sofi Cederlöf, marknadschef på Flygresor.se: Många olika utmaningar. Hur ska det göras, hur ska data delas mellan länderna och användas på rätt sätt.
Johan Söör, vd First Camp: Att samordna allt och sätta en gemensam modell – det ska samordnas mellan aktörer inom ett land, mellan länder, och det ska vara en teknisk lösning som är både rättssäker och smidig att hantera. Jag hoppas myndigheterna tar mycket hjälp av snabbfotade techbolag!
Jenny Elisabeth Kaiser, Chief Marketing Communication Officer, Visit Sweden: Allt för tidigt att svara på. Men rent generellt är risken att samhällsapparaten får ytterligare ett tungt administrativt lager på en redan ansträngd struktur vilket är allt annat än vad världens länder behöver. Samtidigt behövs nya innovativa lösningar som på riktigt får igång maskineriet igen där rörelsefriheten är avgörande. Men det är för många ”ifs & buts” – fokus från min personliga horisont är att gemensamt på global nivå säkerställa att vaccinen verkligen fungerar hållbart långsiktigt.
TUI:s kommunikationschef Adam Györki: Jag tror att utmaningen blir att få till en standard, globalt. Hoppas att WHO får till det.
Motivera ditt svar?
Reseexperten Mats Nyblom: För framtiden: Dessa arrangörer borde betala någon form av återbetalningsförsäkring för denna typ av situation. Konsumenterna av paketresor har rätt att känna sig trygga att få tillbaka pengar för uteblivna resor, men det ska i slutänden vara dessa resenärer som betalar för denna trygghet. Inte skattebetalare.
Didrik von Seth, SRF: För lite, för sent och träffar fel.
Jan Ohlsson, flygexpert: Principen är bra. Men ett lån är ett lån och det låter lite om inte gränsspärrarna hävs, det vill säga fler får vaccin fortare.
Jenny Elisabeth Kaiser, Chief Marketing Communication Officer, Visit Sweden: Många researrangörer är småföretagare med allt annat än stort cashflow och buffertar. Om de ska kunna överleva behöver även de ekonomiskt stöd så de kan fortsätta bedriva verksamhet långsiktigt.
TUI:s kommunikationschef Adam Györki: Vår bransch har drabbats väldigt hårt, därför är det också bra att det finns möjlighet att söka stöd för att hantera krisen. Även om de flesta resor redan återbetalats.