Bakgrunden till detta samtal är att Travel News utsända i SVT:s program Ekonomibyrån fick i uppdrag att rangordna ett gäng flygbolags förutsättningar att överleva corona och satte BRA flyg längst ner.
Nedan text är ett resultat av ett två timmar långt samtal som Per G. Braathen fått läsa igenom och godkänna.
Vi ses på Scandics signaturhotell Downtown Camper en regnig fredagseftermiddag. Det är några dagar kvar till jul och regeringens senaste restriktioner har verkligen tömt lokalerna. Vi hittar ett övergivet konferensrum med en tävlingscykel på väggen och slår oss ner i varsin soffa.
Del 1: Ticket
Vi börjar att prata om Ticket. Sveriges största privatresebyråkedja med butiker på femtiotal platser över hela Sverige och stor digital verksamhet. Före corona hade man cirka 350 årsanställda och cirka 6 miljarder i försäljning.
– Vi har gått från index hundra till under 10 procent av normal omsättning. Under finanskrisen gick Ticket från index 100 till 70. Då kan man skruva på kostnaderna. Ingen förstår hur vi överlever. I teorin är det omöjligt att överleva. Ändå gör vi det, säger Per G. Braathen och betonar att även i fallet Ticket har det gått åt “massivt med pengar”.
Detta och att ha duktiga medarbetare i alla bolag har gjort att vi klarar att överleva i princip utan omsättning och att navigera genom pandemin, det är jag extremt tacksam för.
Precis som de flesta andra experter i reseindustrin tror Per G. Braathen att det är leisure som kommer att återvända först till normalt resandet i vår.
Under corona har de flesta av Tickets konkurrenter med butiker antingen kastat in handduken totalt eller lovat att de ska sluta med privatresor. Det innebär att Per G. Braathens resebyrå Ticket i princip är ensamma kvar på marknaden.
Några planer på att överge denna marknad med tufft pressade marginaler finns inte.
– Vi förlorade mycket pengar i år, men vi ligger extremt redo för den marknad som kommer. Vi har använt mycket pengar till att utveckla våra digitala lösningar. Vi vill ta en större del av marknaden.
Och planen är inte bara att växa i Sverige.
– Ticket har varit duktiga på att gå in på flera nya marknader. Så som Finland, Danmark och Tyskland. Offline har vi fortfarande 60-70 butiker. Alla andra har stängt ner. Krisen har lärt vanliga familjer att de inte ska boka sin semester med helt okänd online-aktör. Det är en betydande investering för dem att köpa en semester. Då vill man att någon svarar när man ringer så att man kan få råd och hjälp med att hitta rätt resa eller om man behöver någon annan typ av hjälp, till exempel att omboka eller få pengar tillbaka om resans ställs.
En ännu inte utredd effekt av corona enligt Per G. Braathen är att betalningsflödet för resor har förändrats.
– Hela systemet har byggt på att flygbolagen ska kunna kasta ut de som inte betalar. Men när det sedan visar sig att flygbolagen inte betalar tillbaka pengar de är skyldig sina kunder rämnar systemet. Holländska myndigheter utfärdade ett dekret som sa att KLM inte behövde betala tillbaka pengar till sina kunder. Hur är det möjligt? Rakt emot EU-lagstiftning. Det gick månader innan de betalade tillbaka under tiden satt resebyrån där. Detta är den största krisen för vår industri. Vi var tidigare självfinansierade, men det går inte att leva på det kassaflödet längre eftersom folk bokar sina resor så sent. Det kanske kommer tillbaka, men vi vet inte. Detta kan komma att drabba mindre arrangörer. Orkar de att komma tillbaka? De kanske får jobb i en annan bransch.
I del 2 och 3 berättar Per G. Braathen om BRA flyg och Scandic. De publiceras inom kort.