Annons:

Premium

Fredagspanelen om Brommas nedläggning och reklamförbud för flygbolag

Fredagspanelen denna vecka består av SRF:s vd Didrik von Seth, Norwegians kommunikationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson, flyganalytikern Jan Ohlsson, TUI:s kommunikationschef Adam Györki, First Camps vd Johan Söör, reseexperten Mats Nyblom och marknadschef på Flygresor.se Sofi Cederlöf.

Din reaktion på att BRA flyg vill lämna Bromma flygplats och flytta till Arlanda?

SRF:s vd Didrik von Seth: Det är förståeligt att Per vill ha klara besked och ser Arlanda som en möjlighet för BRA att komplettera SAS och andra bolag. Dessutom kan han från de mindre flygplatserna räkna in matartrafik till Europalinjer och interkontinental trafik. Det kan han inte med Bromma. Å andra sidan tror jag att Bromma hade varit utmärkt nav för regional el-flygtrafik.

Norwegians kommunikationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson: Jag tror att de egentligen helst vill vara kvar på Bromma och fortsätta erbjuda sina kunder att landa nära Stockholm, men att de nu måste vara öppna för att flytta till Arlanda. Det kommer att ta tid innan flyget kommer igång igen och då kanske det är för kostsamt att hålla två flygplatser öppna i Stockholmsregionen. 

Flyganalytikern Jan Ohlsson: Förståeligt. Bra för bolagen om de samarbetar med SAS. Men det ger högre priser utan konkurrens.

TUI:s kommunikationschef Adam Györki: Jag tycker att BRA är ett fint och bra bolag som bidrar till att koppla samman hela vårt avlånga land. Jag är säkert på att oavsett vilket beslut de fattar så är målet att skapa förutsättningar för att finnas kvar och må bra som bolag. 

Johan Söör, vd på First Camp

First Camps vd Johan Söör: För passagerarna ger det bättre connections om all inrikes- och utrikestrafik samlas i ett nav, men det förutsätter ju att det finns tillräckligt med kapacitet på Arlanda även i peak-tid. 

Reseexperten Mats Nyblom: Är väl logiskt. Det går ju att sy ihop betydligt fler anslutningar och på så sätt skapa ett större underlag för resenärer. Det praktiska avståndet i tid är ju inte heller speciellt stort med Arlanda Express, pendeltåg och fjärrtåg. Sedan har jag inte detaljkoll på mer produktionsrelaterade kostnader för själva trafiken. Kanske är också det förmånligare på Arlanda.

Marknadschef på Flygresor.se Sofi Cederlöf: Det är inte bra för snabba och enkla flygförbindelser från Stockholm. Särskilt nu när tvärbanan byggs ut med hållplats vid Bromma flygplats.

Din reaktion på att regeringen förlänger krogarnas öppettider till senast klockan 20. Behövs det riktade stödåtgärder till krogbranschen?

SRF:s vd Didrik von Seth: Det behövs riktade stödåtgärder till många branscher. Som lekman är jag dock tveksam till att det i samhället varit just mellan 20 och 22 på krogen som smittspridning varit som värst.

Norwegians kommunikationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson: Jag förstår och lider med de som driver restauranger men i många länder får inte restauranger vara öppna överhuvudtaget så det här är nog tyvärr något de måste förhålla sig till ett litet tag till. 

Jan Ohlsson, flygexpert

Flyganalytikern Jan Ohlsson: Det är bra om avståndsreglerna hålls till exempel endast alkohol till mat.

TUI:s kommunikationschef Adam Györki: Jag tycker att vi behöver göra mycket för att få ner smittan i samhället. Samtidigt är tydlighet och långsiktighet viktigt när man fattar den här typen av beslut. Antingen kan restaurangerna bedriva verksamhet smittsäkert och då ska de får göra det. Eller så går det inte och då får man stänga restaurangerna och ersätta dem för förlorad inkomst. Den här mellanvägen är orättvis. 

First Camps vd Johan Söör: ”Omställningsstödet” för förlorad omsättning är i grunden en bra modell oavsett bransch, men om det ska fungera måste utbetalningar ske snabbare. Begränsningarna för krogbranschen hade också kunnat utformas på ett smidigare sätt. Jag hoppas verkligen att branschen kan resa sig under våren och att resten av 2021 blir bättre än någonsin.

Reseexperten Mats Nyblom: Inte mitt område. Gissar att det behövs, men frågan här är precis som för mycket annat: Hur det blir världen efter Covid? Avvikelse ”mot normalt” är för de flesta hur det var innan Covid. Men det ”normala” vi ska jämföra oss mot är efter covid och det är okänt. 

Många tror ju att det precis som för hundra år sedan ska vi få ett ”glatt 20-tal”. Men om man tror att världen upprepar sig då ska vi sedan få en depression och på det ett världskrig. Jag tror inte att det är så enkelt att världen upprepar sig. Vi kan hamna i en värld där folk är mycket mer hemma och bor mer utspritt. Man är inte heller lika ofta på kontoret och shoppa gör man på nätet. Det kommer göra städerna mindre befolkade vilket kommer påverka restaurangbranschen.

Ännu en möjlig utveckling är att de historiska städerna blir ”nöjesfält” för kringresande turistströmmar. Det kan ju i så fall bli en ny nisch för restaurangnäringen.

Marknadschef på Flygresor.se Sofi Cederlöf: Ingen reaktion.

Politiker i Göteborg vill stoppa reklam för flygbolag. Din reaktion?

SRF:s vd Didrik von Seth: Man kan lätt göra sig lustig över denna typ av utspel. Vi får samtidigt inte glömma att det finns rörelser som vill motverka resandet och den fria rörligheten. Vi i branschen måste därför bli bättre på att påvisa det som resandet och turismen i Sverige och världen bidrar med vad beträffar arbetstillfällen, välstånd och ökad förståelse för andra kulturer.

Charlotte Hombergh Jacobsson på Norwegian.

Norwegians kommunikationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson: Helt idiotiskt förslag och det är ett riktigt dåligt Göteborgsskämt 🙂 Flyget är oerhört viktigt för att hålla vårt avlånga land levande och tillgängligt. Tack vare moderna, bränsleeffektiva flygplan och modern teknik (bland annat i cockpit) så har Norwegian minskat utsläppen med 33 procent sedan 2009. Och det har många andra flygbolag också. Det är utsläppen som ska minska, inte flygandet. 

Flyganalytikern Jan Ohlsson: Förslag på falska grunder. Flyget står nu för 1 procent utsläpp. En ATR 72 STO-GOT släpper ut mindre än tåget. Så detta är koldumt.

Adam Györki, TUI

TUI:s kommunikationschef Adam Györki: A slippery slope.

First Camps vd Johan Söör: Det låter väldigt märkligt, på många sätt.

Saga Rail vd Mats Nyblom på Maria torget.

Reseexperten Mats Nyblom: Jag tycker att innan man stoppar reklam för flygbolag bör man stoppa politikerinitierade icke affärsmässiga räddningsaktioner av flygbolag. 

Marknadschef på Flygresor.se Sofi Cederlöf: Det är allvarligt ur ett grundlagsperspektiv. Det tycks vara en inskränkning i yttrandefriheten, som ju också omfattat kommersiella budskap.