Annons:

Travel News utvecklar en premiumtjänst

Travel News utvecklar just nu en premiumtjänst tillsammans med det kunskapsföretaget Recuro. Målet är att skapa ännu bättre affärsjournalistik för reseindustrin. Förhoppningen är att ha premiär i början på nästa år. - Det är ett stort steg för oss och kommer att bli en nystart, säger Travel News vd Nils Norberg. 

Recuro hjälper företag att utveckla sina prenumerationstjänster och har tidigare jobbat med både stora dagstidningar och mindre magasin. 

– Travel News har precis rätt förutsättningarna för att bygga en framgångsrik digital prenumerationsaffär: starkt varumärke, en tydlig målgrupp och kvalitativt innehåll. Vi ser fram emot att hjälpa dem att nå sina mål, säger Jonas Åström VD på Recuro. 

Det är inte första gången Travel News utvecklar sin produkt. Tidningen föddes 1985 och har gått från att vara ett månadsmagasin till alla som arbetar på en resebyrå till att idag vara en nyhetssajt som uppdateras många gånger per dygn. Under åren har Travel News utvecklat produkter som Grand Travel Award, Travel News Studio och Travel News Market. I våras inledde vi en utökad bevakning av turism i Sverige.   

De senaste åren har Travel News sajt fått många nya besökare. Under den dramatiska corona-våren 2020 var vi upp på 150 000 unika besökare i månaden. Nu har siffrorna stabiliserats på 75 000 unika i månaden. En fördubbling jämfört med för tre år sedan. 

Varje morgon klockan 8 skickar Travel News ut ett nyhetsbrev till drygt 10 000 personer i reseindustrin. En kvalitativ undersökning med över 700 svar säger att 55 procent av läsarna är arbetsledare och 59 procent har budgetansvar. Travel News vill ge dessa läsare bättre beslutsunderlag i form av analyser, unik data och lång läsning. Det vanliga nyhetsflödet kommer även i fortsättning att vara utan kostnad, men premiumtjänsten kommer att kosta 2995 kronor om året. 

– Vi kommer  att flera gånger i veckan att ha unika genomgångar och analyser som du inte hittar någon annanstans, säger Travel News chefredaktör Viggo Cavling. Vår senaste stora läsarundersökning visar tydligt att många efterfrågar detta. 

– Vi kommer att inleda med att presentera resebyrå-, researrangör- och hotelltoppen. Det är 2019 års siffror som vi fortfarande tycker är relevanta för beskrivning av läget före corona. Det är till dessa som industrin måste återvända under 2021 när vaccinet åter skapar förutsättningar för normal business.   

Har du tips på vad Travel News Premium ska innehålla? Mejla oss.  

 

7 kommentarer

  1. Johan Magnus Eriksson, Aeroflot Russian Airlines: Ett sant nöje att se hur Travel News har och fortsätter utvecklas, vår hårt drabbade bransch förtjänar en professionell och seriös media.
    • Travel News: Tack!
  2. Buss och reseräven: Kan arbetsgivaren ta den kostnaden och flera användare på ett kontor läsa detta eller blir kostnaden per användare? Många anställda kanske inte har råd med detta i dessa tider.
  3. Buss och reseräven: Kan arbetsgivaren betala denna summan och sedan flera på kontoret läsa på detta konto. Eller måste varje användare betala detta? Många anställda kanske inte har råd med detta men är intresserade i detta läge.
  4. John Doe: Travelnews kan ju samarbeta med Skift.com. Ta deras texter och översätta. Det är svårt för nationella aktörer att konkurrera med globala aktörer såvida det inte gäller lokala nyheter/analyser. Gäller ju inte bara resebranschen. gäller också tex mobilnät och nyheter etc. Sverige och Skandinavien är helt enkelt för liten marknad när de flesta branscher ytterligare segmenteras/specialiseras.
  5. Lena: Viggo, när kommer det mer Ving artiklar??
  6. Ulla-Bella: Dåligt tajmad lansering.