Det växande utbudet av mässor, konferenser, konserter och andra evenemang har en viktig koppling till hur väl Malmö har utvecklats som besöksstad. Evenemangen är viktiga för den lokala ekonomin. Evenemang på en större arena har upp till 400 underleverantörer och sysselsätter i genomsnitt 1000 personer. Det har gynnat många hotell, butiker och restauranger – branscher som nu är bland de värst drabbade ekonomiskt av pandemin.
Malmömässan och Malmö arena är två besöksmotorer för att locka stora evenemang till Malmö. Restriktioner om begränsade folksamlingar under pandemin har slagit hårt mot båda. För att kunna ligga bra till i konkurrensen om var stora evenemang ska placeras de närmaste åren måste förutsättningarna vara stabila.
Kommunstyrelsens arbetsutskott ställde sig idag enigt bakom förslaget tilläggsavtal med Parkfast Arena AB (Malmö arena) och att nuvarande samarbetsavtal med Easyfairs Nordic (Malmömässan) ska förlängas för åren 2021-2023 samt kompletteras med ett tilläggsavtal.
De båda tilläggsavtalen innebär:
• förstärkt ersättning med 2,5 miljoner kronor till Easyfairs Nordic (Malmömässan) för år 2021 till att locka arrangemang till mässan.
• förstärkt ersättning med 8,5 miljoner kronor till Parkfast Arena AB (Malmö arena) för år 2021 till att locka arrangemang till arenan.
Ersättningarna ges med särskilda villkor, som bland annat inkluderar resultatkrav och att fastighetsägaren till Malmömässan fortsätter ge rabatt på lokalhyran i samma omfattning som nu, i avtalen mellan Malmö stad och företagen.
Beslut om avtalen fattas av kommunstyrelsen på onsdag, den 9 december.
Få klarar att ensam stå emot den dramatiska påverkan som en pandemi har. Men många kan göra något. Som komplement till de statliga stöden har Malmö stad beslutat om flera kommunala stöd för att hjälpa handeln och besöksnäringen genom en pressad period. Bland dem ingår slopade avgifter för uteserveringar under hela 2020, slopade avgifter för tillsyn, efterskänkning av medlemsavgiften i handelsföreningen Malmö Citysamverkan, sänkt hyra i kommunala fastigheter under en period och tillstånd för att ordna avhämtning av mat utanför restauranglokalen.
Kommunens näringslivsstöd är hittills i år uppe i 37 miljoner kronor i ett pressmeddelande.
Utöver det ger förvaltningarna i Malmö stads organisation, likt många andra kommuner gör, presentkort till sina medarbetare som i sin tur kan stärka den lokala handeln.
För att Malmö ska fortsätta vara livaktig även när pandemin klingar av krävs det åtgärder och förberedelser, från såväl företagen som kommunen. Fler samarbeten och stöd kan bli aktuella.
– Genom att stötta Malmömässan och Malmö arena nu så säkrar vi arbetet med att få hit stora arrangemang för flera år framöver. Arrangemang som är viktig för stadens hela besöksnäring – hotellen, restaurangerna och handeln. Det handlar om många viktiga arbetstillfällen framöver, och om att vara redo när krisen väl klingar av, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande i ett pressmeddelande.
– Besöksnäringen i Malmö skapar många jobb och genererar stor omsättning i stadens övriga näringsliv. Bakom Malmös framgångar som attraktiv besöksdestination ligger många års långsiktigt arbete och bred samverkan. Med proaktiva insatser för Malmömässan och Malmö Arena fortsätter vi i den andan, så att vi är väl rustade när pandemin avtar och evenemang åter igen är möjliga i vår stad, säger Roko Kursar (L), kommunstyrelsens förste vice ordförande i ett pressmeddelande.